Hana

Hana – Alena Mornštajnová

Román Hana od známé české autorky Aleny Mornštajnové pojednává o tragickém osudu Židů nejen před 2. světovou válkou, ale především po ní. Ukazuje, jak hrozivé byly osudy lidí, kteří různým způsobem přežili věznění v koncentračních táborech, a jak těžké pro ně muselo být začlenění se do novodobé socialistické společnosti. Hana tak navzdory své krásně provedené obálce, která naláká nejednoho čtenáře, je příběhem o smutku, ztrátě a smrti.

Autorka nás přenese do Valašského Meziříčí do roku 1954, kde se seznámíme s hlavní hrdinkou Mírou, devítiletou milou holčičkou. Její dětství poznamená nespočet tragických událostí, kvůli nimž se musí nastěhovat ke své zvláštní tetě Haně. Hana moc nemluví, nerada se stýká s ostatními lidmi a skoro vůbec nevychází ze svého bytu. Míra v průběhu let zjistí, že Hana patří mezi ty, kterým se podařilo přežít v koncentračním táboře; a tak se Míra rozhodne odhalit další pohnuté osudy své vlastní rodiny.

I přes to, že od 2. světové války a hrůz s ní spojených uplynulo už několik desetiletí a může se zdát jako dávná minulost, měli bychom si tyto události opakovaně připomínat; je totiž důležité znát svou historii, abychom nedělali ty stejné chyby. Přesně o to se tento román snaží – na základě příběhu, který je z velké části postaven na pravdivých událostech, se snaží upozornit na to, co se v této době dělo a jak to naši společnost ovlivňuje dodnes. A především v dnešní době, kdy bohužel existují tzv. popírači holokaustu, je nesmírně důležité nezapomenout. Tento román bych doporučila určitě všem, kteří se chtějí vzdělat či rozšířit své obzory a zároveň si chtějí přečíst poutavý příběh, od kterého se nebudou moci odtrhnout.