Jak zacházet s nemrtvými

Jak zacházet s nemrtvými – John Ajvide Lindqvist

Jde o druhý román švédského autora Johna Ajvidea Lindqvisty, ve kterém si pohrává s myšlenkou Zombie apokalypsy. Nejsou to ovšem zombie, tak jak je známe, to znamená žádné krvavé kapitoly, plné vraždění lidí a pojídání jejich mozků. Zabývá se spíše otázkou sociálních dopadů na společnost, tj. řešení otázky práv nemrtvých, přístup vlády a médií, reakce lidí, ke kterým se „vrátili“ jejich dříve zesnulí blízcí. V žádném případě, ale nemůžete čekat pouze suchý popis. Už od začátku je to velmi čtivě napsané a na konci knihy budete mít určitě nad čím přemýšlet.

Příběh začíná nesnesitelnými bolestmi hlavy všech obyvatel Stockholmu. Panují zde velká tepla, zvířata se chovají podivně a elektrické spotřebiče nelze vypnout. Něco se děje, každý to cítí, ale co, to už zůstává otázkou. A pak, najednou vše pomine. Bolest hlavy zázračně ustupuje, zvířata se opět chovají obyčejně a spotřebiče fungují, tak jak mají. Ovšem záhy se mrtví probouzejí a jediné, co chtějí, je vrátit se domů. Oživlí mrtví se nachází v apatickém stavu a nemluví. Uhnívají, zapáchají a nikdo neví, co s nimi. Děj se odehrává ve třech dějových liniích, které probíhají ve stejném čase, jen na odlišných místech. Autor věrohodně popisuje charaktery a pocity hlavních postav (David, Mahler a Anna, Elvy a Flora). Každému z nich někdo zemřel a vrátil se, každý z nich tu situaci vnímá a prožívá jinak. Celý příběh na mě působil až příliš realisticky a to pro mě bylo nejděsivější. Toto je horor a autor si to moc dobře uvědomuje, převrací vše, co člověk vnímal jako pevné a stabilní základy hororu. Právě kvůli tomu plíživému navozování strašidelné atmosféry bych spisovatele zařadila mezi autory stejné úrovně jako je Stephen King. Autor mění samotnou podstatu klasické Zombie apokalypsy. Vlastně ani slovo Zombie pořádně nevystihuje bytosti, jež vystupují z hrobů. Nemůžete předvídat, co se bude dít dál, jste ohledně pokračování děje v absolutní nejistotě. Je to zajímavé, ale zároveň velmi, velmi děsivé. A tahle vražedná kombinace nejistoty a strachu vás dožene k tomu, že knihu přečtete jedním dechem.