Kafka na pobřeží

Kafka na pobřeží

Kafka na pobřeží – Haruki Murakami

Haruki Murakami, soudobá ikona japonské literatury, která se v poslední době pyšní počtem vydaných titulů i prodaných výtisků. Jeho román Kafka na pobřeží představilo nakladatelství Euromedia Group v roce 2006 a ještě v tomto roce za něj autor obdržel cenu Franze Kafky. Před tímto psychologickým počinem uvedl Murakami dva romány (které byly přeloženy do češtiny) a oba se těšily velkému úspěchu, nicméně Kafka na pobřeží je poměrně odlišný.

Jak se dá u Murakamiho předpokládat, děj se odehrává v malém japonském městečku a hlavním hrdinou je chlapec, který je společností vyvržen. Rozdíl mezi předchozími knihami a touto, je ten, že nynější chlapec si svůj osud napsal sám.

Příběh začíná útěkem náctiletého chlapce Tamury z domova s myšlenkou a cílem, najít nejen sám sebe, ale i svou matku a sestru, které jeho život opustily již v útlém věku. Cesta ho zavede až k panu Óšimovi a jeho knihovně, která se pro Tamuru stane pracovištěm, přístřeším, místem ochrany, klidu a určitým způsobem i lásky a to hlavně ke slečně Saeki, která skrývá hluboké tajemství.

Druhá dějová linka je věnována příběhu pana Nakaty. Sympatický stařík, který v dětství utrpěl nehodu, která mu způsobila absenci schopnosti psát a číst a měla vliv na jeho celkový intelekt. Výměnou za to získal schopnost ovládat řeč koček a možnost živit se jejich hledáním. Během jeho životní cesty se při nepříjemné události setkává s Tamurovým otcem.

Ač se dějové linky v příběhu přímo neprotínají, vzájemně se velmi výrazně ovlivňují a postavy si svými činy napomáhají k rozluštění jejich tajemství.

Román je plný záhad, tajemství a nečekaných zvratů. Příběh se pohybuje na hranici snů a reality a nechává čtenáři prostor pro zapojení vlastní fantazie. Propojení postav a jiné detaily se pomalu vynořují a s každým řádkem dávají větší smysl a připoutávají ke knize o to víc. Příběh, na první pohled odehrávající se v běžném světě, je na konci vnímán jako jeden velký sen a člověk si není jist, zda se z něj již skutečně probudil.