Kniha, která rozehřeje kdejaké chladné srdce

Hvězdy nám nepřály – John Green

Pokud se Vám název recenze zdá až moc optimistický nebo dokonce i přehnaný, tak už jen z toho důvodu Vám doporučuji vzít knížku z knihovny, koupit si ji, nebo na internetu stáhnout jeden z četných PDF souborů – pokud se Vám příčí romantika, první lásky a strasti okolo ní, tak Vás toto nádherně sepsané dílo od autora, který na svém účtu má nejednu rozbrečenou náctiletou dívku, určitě přesvědčí o faktu, že i dílo napsané podle klišé scénáře je leckdy lepší než kdejaká fantasy kniha.

Už známý příběh se točí okolo Hazel Grace, náctileté dívky, které trpí odmala rakovinou, a Gusem, klukem, kterého potká – narozdíl od mnohých romantických příběhů – na podpůrné skupině pro pacienty, jež bojují nebo bojovali s rakovinou. Do té doby je život Hazel relativně nudný – kvůli nemoci je doma, dívá se s matkou na seriály o amerických topmodelkách a nadšeně čte knihy od svého oblíbeného autora Petera Van Houtena. Její život ale nabere obrat, když potká okouzlujícího mladíka, jež už bojoval s rakovinou, a ta si odnesla jednu jeho nohu. Společně s ním Hazel objevuje krásy života, okamžiky, které jí televize neukáže, a hlavně samu sebe.

Knihu jsem četla už docela dávno, a proto si teď nemohu vybavit na všechny pocity, které kniha uměla a dokázala navodit. Při pohledu na obal si asi řeknete, že se jedná pouze o další teen romantiku, a nemůžu Vám tuto odpověď vyčíst. V celé té knížce je ale víc, než v knížkách, které jsou stejně romanticky ozářené. Hazel i Gusovi tikají pomyslné hodinky, které i v těch nejkrásnějších momentech nejde přeslechnout, a to, si myslím, je důvod, proč na mě toto dílo tak zapůsobilo. Ten fakt, že s každým momentem spolu se nemilosrdně zkracuje čas a to, že to samé pravidlo je i u nás, i u zdravých lidí bez nějakého problému. Hvězdy nám nepřály poukazuje na to, že čas je vymezený, ale nikdy není pozdě na lásku.

Osobně bych dílo doporučila snad každému, koho potkám na ulici. Přijde mi, že v knize si každý najde svoje, ať už silné pouto matky a dcery, lásku až za hory nebo závod o čas. Je mi jasné, že ne každého kniha dojme svým pohledem na realitu – láska není všeholék – ale určitě dojme tím, že i přes smrt Guse ho Hazel stále nemohla přestat milovat – láska až za hrob, docela doslovně řečeno.