Legendární sláva Chalupářů

Chalupáři: legendární seriál: příběh natáčení a osudy jeho hrdinů – Graclík Miroslav, Nekvapil Václav

Kdo by neznal jedenáctidílný československý komediální seriál Chalupáři z roku 1975. Již ve své době populární seriál lámal rekordy sledovanosti. A každý rok to dokazuje i tím, že ho opětovně televizní stanice vysílají, a i přes jeho stáří, se těší velké oblibě u diváků. V roce 2015 měl tento seriálový fenomén čtyřicetileté výročí od svého prvního vysílání. Z tohoto důvodu vznikla i kniha Chalupáři: legendární seriál: příběh natáčení a osudy jeho hrdinů. A protože já osobně mám Chalupáře velice rád, byl jsem zvědavý na to, jak mě zaujme samotná kniha.

Musím říci, že po pár stránkách knihy jsem se do Chalupářů ještě více zamiloval. Tato jedinečná publikace poutavě zachycuje, jak seriál vznikal, s kolika nečekanými problémy se museli jeho tvůrci při natáčení potýkat a okrajově dává čtenáři ochutnat dobu a události, jež dokáží vytvořit ucelenější odpověď na otázku proč tomu tak bylo.

Co téměř ihned dokázalo upoutat moji pozornost, když jsem knihu poprvé spatřil, byl nádherný obal. Ukazuje hlavní protagonisty seriálu, pana Jiřího Sováka a pana Jiřího Kemra, kteří ztvárnili oblíbené postavy (Evžena Humla a Bohumila Císaře). Okamžitě jsem pocítil nával nostalgie a musel jsem knihu mít. Je přirozené, že na přední stranu se daly již zmíněné postavy, poněvadž bez nich by seriál nefungoval ani z poloviny tak dobře.

Kniha není členěná na kapitoly. Pouze řeší-li se nějaké konkrétní téma, je nad ním napsáno, o čem se bude zhruba mluvit. Velkou část knihy zabírají rozhovory se samotnými herci, kteří tam rozebírají pikantnosti při natáčení, co se povedlo a nepovedlo, apod. Písmo je dobře čitelné. Obsah doplňují i černobílé a barevné fotografie herců.

Knihu bych vřele doporučil všem, co seriál viděli a rádi se na něj dívají, ale i těm, co ho neviděli a chtějí se o něm něco zajímavého dozvědět. Tuto publikaci by měl mít každý fanoušek Chalupářů u sebe doma. Rozhodně stojí za přečtení.

Jan Houdek

Jmenuji se Jan Houdek. Je mi dvaadvacet let. Narodil jsem se 6. 3. 1995 v Brně-Bohunicích. Žiji ve Žďáře nad Sázavou. Od narození mám dětskou mozkovou obrnu. To zásadně ovlivnilo můj celkový přístup k životu v mnoha ohledech... Na základní škole jsem dostal velmi dobrou třídní učitelku, která zásadně ovlivnila můj vztah ke knihám a literatuře. Vštěpovala nám neustále do hlavy, že čtení je základ vědomostí a vzdělání. Už tehdy mi řekla „Honzíku, ty by jsi měl jít na nějakou střední školu knih“. Kdepak by mě tehdy napadlo, že tomu někdy tak skutečně bude... Mezi moje zájmy patří poslech hudby, čtení knih, psaní básní a příběhů, sledování filmů a seriálů, navštěvování hradů a zámků... Nejraději však momentálně skládám básně. Vybíjím si v nich svoje emoce a pocity. A objevuji tak nový svět. S tímto koníčkem jsem začínal přibližně v roce 2011. Tehdy jsem k tomu přistupoval pomalu a nejistě. Po čase mi však skládání básní přirostlo skutečně k srdci. A dnes už se jejich počet šplhá téměř ke dvěma stům. Jeden můj známý věděl, že skládám rád básně a proto mi řekl o projektu s názvem Hithit, jenž umožňuje lidem si splnit vytoužené sny. Prostřednictvím tohoto projektu se nasbírala potřebná finanční částka k zaplacení autorského čtení moji první básnické sbírky. Díky útrženým penězům ze sbírek jsem si mohl alespoň částečně sám zaplatit speciální rehabilitaci Klim-Therapy v Klimkovicích u Ostravy. Tato nová metoda rehabilitačního cvičení pomáhá lidem s handicapem zlepšit jejich fyzický stav. Je však zapotřebí to minimálně jednoročně opakovat, né-li vícekrát. Poněvadž učinek je poté mnohem větší a trvalejší. Problém je, že to je dost finančně náročné... Co mám v plánu do budoucna? Musím říct, že těch činností a věcí by bylo věru hodně. Mezi jednu z nich patří zcela jistě vydání další básnické sbírky s novými básněmi. Upřímně za poslední rok, co mi bylo umožněno sem nastoupit, se můj život změnil neuvěřitelně úžasným způsobem. A to je pro mě opravdu dobré. V minulosti jsem potkal různé lidi a zažil všelijaké životní okamžiky. Ale tak či tak, jsem rád také za ty špatné okamžiky v životě. Protože hlavně díky nim jsem tady a můžu Vám nyní o sobě něco málo napsat. Na závěr, kdo by měl zájem o moji básnickou sbírku s názvem Hořkosladké verše z mého nitra, může mě kontaktovat na e-mail jan.houdek@seznam.cz. Já zašlu sbírku pak na adresu uvedenou v e-mailu. Jsem ochotný zodpovědět i případné dotazy.