Losos v kaluži

Losos v kaluži – Markéta Lukášková

Mladá, zrzavá a talentovaná česká autorka, to je Markéta Lukášková. Autorka utekla ze stereotypního místa za počítačem v kanceláři do světa spisovatelů a umělců, což je komunita, která má hlavu neustále v oblacích. Na svém spisovatelském kontě má zatím jen dvě knihy, ale zato velmi populární, a to hlavně mezi mladší generací. Spisovatelka píše o aktuálních tématech, sociálních sítích a jejich úskalí, a hlavně o životě.  Losos v kaluži je ideální dovolenková kniha, odpočinková, ale i k zamyšlení.

Je to příběh dívky jménem Bára, která rozhodně neměla jednoduché dětství a její problematický vztah s rodiči se do děje zamotává od začátku až do úplného konce knihy. Světlé chvíle do jejích rodinných peripetií vnáší velmi blízký vztah s babičkou Miladou. Bára žije v Praze, vede vlastně normální život se vším, co život přináší, zažívá nové lásky, rozchody, zrady, navazuje nová, i když občas nevyžádaná, přátelství.

Kniha je vyprávěna z mnoha různých pohledů. Nejčastěji se střídá pohled Báry a babičky Milady, a několik kapitol je i z pohledu Bářina přítele Václava.

Vzhledem k velmi osobité povaze každé hlavní i vedlejší postavy je příběh velmi pestrý. Čtenáře velmi rychle vtáhne do děje natolik, že se od knihy prostě nemůže odtrhnout, a nejednou je obohacen o flashback, který ho do spárů knihy vtahuje víc a víc. Kniha je psaná velmi svérázným, vtipným, občas až ironickým způsobem. Na kráse knize trochu ubírá příliš uspěchaný a lehce depresivní konec.

Jak jsem již zmínila, kniha je vhodná především pro mladší publikum a to především pro jeho ženskou část. Snad každý čtenář se při čtení této knihy musí alespoň jednou zasmát, ale i zamyslet, například nad tím, jestli se některými (někdy opravdu banálními) věcmi nezabýváme opravdu víc, než je třeba, a neutíká nám tím ten reálný život, který může „skončit“ dřív, než si myslíme.