Malý princ

Malý princ – Antoine de Saint-Exupéry

„Malý princ“ je knihou, ve které si své najdou děti i dospělí. Je jedním z děl francouzského spisovatele Antoine de Saint-Exupéryho, v jehož „repertoáru“ se nacházejí také knihy „Země lidí“ (1939), za kterou získal ocenění National Book Award (Non-Fiction), a „Noční let“ (1931), která se může pochlubit cenou Prix Femina. „Malý princ“ umožnil svým „otevřeným“ koncem ostatním autorům psát pokračování, čehož se zhostil Jean-Pierre Davidts a v roce 1997 vyšla jeho kniha „Návrat malého prince“. Malý princ, jakožto hrdina ze stejnojmenné knihy, se díky svým postřehům stal „autorem“ mnoha citátů využívaných v dnešní době.

Kniha je napsána (v překladu) spisovnou češtinou formou vyprávění. Příběh se odvíjí chronologicky a objevuje se v něm přímá řeč. Součástí textu jsou i ilustrace. Děj začíná v myšlenkách hlavního vypravěče, letce, který pomocí obrázků poznával rozdíly mezi fantazií dětí a  dospělých. Jednoho dne havaroval na Sahaře, kde potkal velmi zvídavého Malého prince. Každý den, který společně strávili, se letec dozvídal nové informace o malém človíčkovi s velkou fantazií: o planetce, z které pochází; o jedinečné květině, o kterou se stará; o výletech, které doposud podnikl. Celou dobu, kterou spolu s princem tráví, řeší nedostatek pitné vody a snaží se opravit svůj porouchaný stroj.

Vzhled knihy tvoří tvrdé desky, které na titulní straně nesou jméno autora, název díla a ilustraci, která se liší vydání od vydání. V knize se velmi dobře orientuje. Každá kapitola je velmi výstižně pojmenována (Hroznýš, Beránek, Baobaby, Květina, Král, Domýšlivec, Pijan, Byznysmen, Lampář, Zeměpisec).

„Malý princ“ je knihou vhodnou pro děti i dospělé, kterým zajisté nezaškodí zapřemýšlet nad svým životním stylem a prioritami, které jsou nezbytnou součástí jejich, v dnešní době uspěchaného a na výkon orientovaného, světa. Avšak pro uvědomění si je zapotřebí mít otevřenou mysl. Mysl dítěte a mysl dospělých je značně rozdílná. Dítě knihu vnímá jinak než dospělý. Ráda bych byla znovu dítětem, to má totiž proti dospělému vnímání bez omezení, oproti dospělému. My dospělí vše komplikujeme, kombinujeme a přemítáme nad tím ze všech stran.