Není zač

Není zač – Daniel Glattauer

Gerold Plassek je novinář, pracuje pro bezplatné reklamní noviny. Je rozvedený, dcera Florentina žije s matkou, která se znovu vdala. Svůj volný čas tráví nejraději ve svém oblíbeném lokálu U Zoltána, kde s přáteli popíjí alkohol. Jednoho dne mu zavolá Alice, žena se, kterou měl krátký románek, a čtrnáct let se neviděli. Žádá ho o hlídání syna Manuela, protože odjíždí do Afriky pomáhat místním domorodcům. Gerold chce odmítnout, ale Alice mu sdělí skutečnost, že Manuel je jeho syn. A tak tedy souhlasí, ovšem bude vystupovat jako kamarád z dávných časů.
V novinách vyjde článek o noclehárně pro bezdomovce, který napsal Gerold. Za pár dní přichází obálka s peněžním darem a vystřiženým článkem. Dárce je neznámý. S každým dalším článkem o lidech v nouzi opět dostávají obálku s penězi. Gerold je najednou slavný a dostává i pracovní nabídku. Vše probírá s Manuelem, se kterým se pomalu sbližuje. Společně se rozhodnou, že tajemného mecenáše vypátrají.
A aby toho nebylo málo, tak se Gerold zamiluje do své zubařky. Touží ji získat, napíše i článek, o který ho požádá, a opět přichází peněžní dar. Není úplně zřejmé, jestli ona opětuje jeho city, ale nevzdává se. Podaří se mu i komunikace s dárcem peněz, ale ten chce zůstat utajen. Nakonec souhlasí se schůzkou U Zoltána, ale Gerold ho musí sám poznat. A to nebude snadný úkol.
Krásný příběh o muži, který už od života nic zvláštního nečeká. Nemá žádné sny ani touhy, každý den končí ve svém oblíbeném lokále. Jeden jediný telefonát mu obrátí život naruby. Najednou se má postarat o syna, o kterém neměl nejmenší tušení. Také se mu podaří napsat článek, na který tajemný mecenáš posílá peněžní dary. A od této chvíle je čtenář v napětí, kdo ten tajemný dárce vlastně je.
Kniha se čte velmi dobře, je srozumitelná, krásně popisuje pocity osamělého muže a dospívajícího chlapce. Kapitoly mají své názvy, ilustrace zde nejsou. Obal knihy má zelený podklad a na něm letí proti sobě dvě papírové vlaštovky. Fantazii se meze nekladou, a tak to mohou být třeba dva novinové články, které si hledají svou cestu.
Román bych doporučila všem, kdo mají rádi životní příběhy a zároveň napětí z tajemného mecenáše, který prochází celou knihou. A jeho odhalení, dá-li se to tak říct, je víc než překvapivé.