Obraz Doriana Graye

Obraz Doriana Graye – Oscar Wilde

Autor tohoto románu, Oscar Wilde, byl prozaik, básník, dramatik a esejista, žijící na přelomu 19. a 20. století. Psát začal už na studiích klasické filologie v Dublinu a ovlivňoval ho dekadentní způsob přemýšlení, se kterým se tam seznámil. Počátek jeho dospělosti provázel luxus, který byl po nezdařilém soudním procesu vyměněn za bídu, kdy po dvou letech nucených pracích skončil sám a pod pseudonymem Sebastian Melmoth v Paříži, kde také chudý zemřel.  Výčet jeho děl obsahuje básně, divadelní hry i prózu. Jediný román, který napsal, je právě Obraz Doriana Graye.

V knize se setkáváme s příběhem mladičkého a krásného Doriana, který se seznámí s malířem Basilem Hallwardem, u kterého můžeme pozorovat jistou dávku naivity s dobráctvím. To je první hlas, který má  Doriana ovlivňovat. Tím druhým hlasem se stává lord Henry. Ten tvrdí, že si člověk musí užívat a čím více skandální něco je, tím lépe. Jeho názory a postoje sice šokují, ale zanechávají mnoho prostoru pro přemýšlení.

Hlavní zápletkou je obraz, který na sebe bere všechny hříchy, zatímco Dorianův vzhled zůstává nedotčen. Je to jakýsi souboj umění s realitou.

Kniha je strhující a jde do hloubky. Můžeme zde pozorovat manipulativnost lidí, špínu smetánky i to, kam je člověk schopen zajít, aby se ostatní nedozvěděli, jak prolezlou má duši. Setkáváme se zde s prvky dekadence, cynismu a hororu. Vše v jednom psychologickém románu, který byl tehdy považován za velmi kontroverzní a nepřijatelný.

Za mě hodnotím román hodně vysoko, ještě dlouho po přečtení jsem jen koukala před sebe a přemýšlela o tom, jak je jednoduché nechat se strhnout a jít proti svým morálním zásadám, jak je snadné uvěřit iluzi krásy. V knize najdeme vše, včetně pár stran, které se pro jejich zdlouhavost čtou těžce. Je to jakési zpomalení celého příběhu. U knihy jsem se několikrát pobavila nad výroky Henryho, udivila nad rozhodováním Graye, znechutila nad jeho chováním, dojala nad čistotou jedné lásky i rozplakala nad nevyhnutelným závěrem. Právem je Obraz Doriana Graye hodnocen vysokými 86% na československé bibliografické databázi.

Johana Břešťáková

Původem jsem z Prahy, bydlela jsem však dlouho v Příboře, také v Ostravě, a nyní si hovím v Brně.. Nejraději mám knihy, kde čtu cosi, co jsem již dávno věděla a kniha mi to vlastně jen potvrdí.