Ostrov šedých mnichů

Ostrov šedých mnichů – Michaela Klevisová

Na odlehlý holandský ostrov Schiermonnikoog přijíždí Johan se svou ženou Ingrid. Vrací se do míst, která velmi dobře zná. Kdysi dávno tady žil, než se rozhodl odstěhovat za manželkou do České republiky. Vrací se, aby napsal reportáž o dosud nevyjasněném úmrtí mladé ženy, která zemřela před jedenácti lety. Byla nalezena v písečných dunách a měla u sebe malou dcerku. Podezřelý byl tehdy její manžel, který rád utrácel na dluh a po smrti manželky dostal její pojistku. Ovšem nic mu neprokázali a případ zůstal nevyřešen.
Johan se jako prvního ptá právě manžela mrtvé ženy. Ten mu ochotně odpovídá na jeho otázky. Z další schůzky, kterou si Johan domluví telefonicky, se nevrátí. Je nalezen mrtvý v dunách u moře. Ingrid je šokována a také podezřelá číslo jedna. Žádá proto svého přítele, kriminalistu Josefa Bergmana, o pomoc. Ten pojme cestu na ostrov jako dovolenou, ale netuší, že pobyt bude daleko náročnější.
Podezřelých je hned několik, místní tulák a podivín, co se toulá po pobřeží, bláznivý malíř Theo, bývalá milenka Johana. A shodou okolností se všichni velmi dobře znali i s mrtvou ženou, o které chtěl Johan psát. Že by snad někomu vadilo, že se bude zajímat o tento případ? Také vyjde najevo, že Johan vozil na ostrov každý rok nemalou sumu peněz a někoho tím uplácel. Bergman se pouští do vyšetřování, i když jen neoficiálně, je tam přeci jen na dovolené a místní policie nemá ráda, když jim někdo zasahuje do vyšetřování.
Mám velmi ráda české detektivky. Jsou mi sympatické už tím, že názvy a jména jsou srozumitelné. Tahle se sice odehrává na holandském ostrově s krkolomným názvem, ale nevadí. Zápletka je velmi zajímavá a řeší ji český kriminalista, což je sympatické. Celý příběh jsem tipovala, kdo by mohl být vrah, a musím se přiznat, že jsem to neuhodla. Krásně zpracované detaily zajímavých míst a lidí, kteří tam žijí, mě zcela vtáhly do děje. Vyřešení případu je velmi překvapivé.
Opuštěná písčitá pláž, která přechází v moře a modrozelené nebe s hejnem ptáků, tak to je obal knihy. Stačí se zadívat a mám pocit, že se brodím v písku. Ani se nechce věřit, že se na takovém místě může stát něco tak hrozného, jako je vražda.
Kniha má kapitoly, je bez ilustrací, ale právě tady by se hodily. Chybí mi tu fotka autorky a pár řádků o ní. Na zadní straně je barevné foto dalších tří knih a to se mi líbí.
Vřele doporučuji milovníkům detektivek, protože tahle stojí za to. Krůček po krůčku se zde odmotávají nitky lidských příběhů, které jsou propleteny víc, než se na první pohled může zdát. A nic se v životě neděje jen tak. No, posuďte sami.