Plavec

Plavec – Joakim Zander

Tajný špion, který cestuje po celém světě a plní dané úkoly, udělá osudovou chybu. Zamiluje se do krásné dívky a z jejich lásky se narodí holčička. Muž se nikdy nechtěl vázat, nechtěl mít dítě, aby se o něj nemusel bát, a najednou je táta. Jenže práce je na prvním místě, a tak se rozhodne matku i dítě opustit. Jeho auto si bere matka holčičky a chce dojet pro léky. Po nastartování auto vybuchne a muž pochopí, že obětí měl být on. Tím spíš musí zmizet, ale holčičku nemůže vzít do neznáma. Svěří ji do těch nejlepších rukou.
O třicet let později se Klaře ozve bývalý přítel Mahmúd, kterého tři roky neviděla. Žádá ji o schůzku a svěřuje se, že má pocit, že ho sleduje cizí muž. Ozval se mu kamarád, který má tajné materiály a fotky, na kterých je mučen a týrán muž. Mahmúd se dostává do nebezpečné hry, ve které mu půjde o život. Klara se mu snaží pomoci, ovšem i na ni je nasazen muž, který ji namontuje odposlech a ví o každém jejím kroku.
Bezejmenný agent, který opustil svou malou dcerku, stále nemůže zapomenout a cítí vinu. Snaží se přesvědčit sám sebe, že nemohl jednat jinak, ovšem tajný hlas v jeho nitru říká, že mohl. A snad osud tomu chtěl, že zkřížil jeho kroky s Klarou. Když se dozví, kdo Klara je a že ji hrozí nebezpečí, snaží se ji zachránit. Jen si není jistý, jestli v této vysoce nebezpečné hře má nějakou šanci na úspěch.
Tento příběh byl pro mě náročný na orientaci v ději. V každé kapitole jsme v jiném čase a na jiném místě. Ve hře je politika, tajní agenti, tajné úkoly, vrazi a jejich oběti. Celou knihu mě hnala zvědavost, co se stalo s miminkem, o němž je zmínka na začátku příběhu. A otázka jestli někdy pozná svého otce. A věřím, že knihu neodložíte, dokud se to nedozvíte, stejně jako já.
Obal knihy je ponurý, až smutný. Muž v tmavém oblečení a čepici, se skloněnou hlavou a velmi vážným obličejem se dívá k zemi. Tvář má zarostlou vousy. Při pohledu na něj mám rozporuplné pocity a vzbuzuje ve mně lítost. Po dočtení knihy pochopím proč.
Plavec je autorův první román a stal se mezinárodním bestsellerem. Filmová práva koupila americká společnost. Ilustrace v knize nejsou, zřejmě by se tam ani nehodily. Kapitoly mají nadpis ve tvaru data a místa, kde se zrovna v ději nacházíme.
Doporučuji všem čtenářům, kteří mají rádi špionáž a tajné agenty. Myslím, že příběh si užijí především muži, kteří ocení svět politiky a špionů. Tak ať se vám líbí.