Po stopách baroka v Čechách

Po stopách baroka v Čechách – Martin Bedřich

Někdy není na škodu, podívat se na svět dětskýma očima, a to z různých důvodů. Říkám si, že kdybych uměla z dějepisu všechno, co se dočtu o dobách minulých v knihách pro děti, nebyl by můj dějepisný přehled zase tak špatný. Dobré naučné knihy pro děti totiž dospělého člověka nikterak neošidí. Naopak. Najde tam všechny základní informace a ještě mnoho zajímavostí navrch, které se v oficiálních učebnicích dějepisu ani neobjevují, navíc formou snadnou a zábavnou, se spoustou ilustrací.

No a když se najde někdo, kdo takto zpracuje dobu barokní, jež je sama o sobě fascinující, tak se může podařit tak úžasná kniha, jako je Po stopách baroka v Čechách od Martina Bedřicha.

Hned v úvodu se dočteme, že byť se nám doba barokní může vzdát vzdálená, ve skutečnosti je nám velmi nablízku, protože krajinu naší domoviny stejně jako naši historii a kulturu výrazně formovala, a tak se s ní pořád setkáváme skoro na každém kroku. Tato kniha chce být průvodcem tímto zajímavým obdobím. Provede nás stručně historií, seznámí s důležitými panovníky, věnuje se (pro baroko tak důležitému) náboženství, architektuře a různým formám umění, ať už jde o umění hudební, výtvarné či literární. A kdo chce, může si na konci knihy vyzkoušet kvíz, kolik si toho zapamatoval. Kniha je navíc doplněna o krásné ilustrace Michaely Bergmannové.

Martin Bedřich je literární historik se specializací na barokní dobu a kulturu, přednášel na Karlově univerzitě v Praze, nyní je šéfredaktorem nakladatelství Portál. Michaela Bergmannová se věnuje kreslené animaci a ilustrování knih pro děti. V nakladatelství Portál vyšlo s jejími obrázky již několik knih, např. Po stopách Karla IV.

Kniha je sice primárně určena dětem od 12 let, kterým mohu tuto knihu jen a jen doporučit, ale zároveň bych ji klidně doporučila i všem dospělým, kteří se chtějí dozvědět alespoň základní informace o této době. Myslím, že tato kniha je úžasnou bránou do úžasného světa jménem baroko.