Poslední zkouška

Poslední zkouška
– Hans Hjorth a Michael Rosenfeldt

V Hildingově základní škole najde ředitelka mrtvého muže, který je přivázaný k židli, na hlavě má špičatou čepici a na zádech připíchnutý vědomostní test. Škola je prázdná, protože jsou prázdniny a nikdo nechápe, jak se tam muž dostal. Příčinou smrti byl průstřel čela jateční pistolí. A zastřelený muž je hvězda reality show, která je vysílána v televizi. Za pár dní se najde další oběť, usmrcena stejným způsobem, tentokrát je to žena. Případu se ujímá kriminální oddělení a psycholog Sebastian Bergman.
Vanja pracuje na kriminálce už pár let a dosud si připadala šťastná. Měla skvělé rodiče, práci a kolegy. Ovšem nedávno se dozvěděla, že její biologický otec není ten, který ji vychoval, ale je jím Sebastian Bergman. Dosud to byl její kolega a najednou je z něj otec. Vanja neví, jak se s tím vyrovnat. Odmítá jeho i rodinu. Jenže mají vyšetřovat vraždy, a tak musí spolupracovat. Zjistí, že novinář Sven Cato si domlouvá rozhovory s mediálně známými lidmi. Vyláká je na schůzku, unese je, dá jim test šedesáti otázek a časový limit, a když neuspějí, tak je zabije. Až do momentu, kdy unese dvojčata a jedna sestra otázky zodpoví. Musí ji pustit, taková si dal pravidla, ale nechce být prozrazen, a tak jí vypíchne oči.
Vrah je velmi opatrný, a tak se Bergman rozhodne ho vyprovokovat. Poskytne rozhovor a v něm velmi ostře útočí na vraha. Doufá, že si to nenechá líbit a udělá něco neplánovaného. A to se mu povede, ovšem jinak než čekal. Vrah přijde přímo k němu do bytu a unese ho. Má pro něj připravený test a ředitele televize, který v kvízu neuspěl. Začíná boj o čas, celá kriminálka pátrá a Vanja se o Bergmana bojí. Má šanci uspět v kvízu otázek a nechá ho vrah žít?
Román řeší problematiku lidí, kteří vystupují v reality show, jsou slavní a v podstatě pro to nic neudělali. Dostávají za to peníze, a přitom nemají základní znalosti. Aspoň tak je vidí muž, který se rozhodne si je vyzkoušet v testu. Za neúspěch je smrt, tak nastavil pravidla. On sám je vzdělaný a musel doslova makat, aby získal vzdělání. Jenže v práci ho zklamali, nikdo ho nezná a on se chce mstít na lidech. Zároveň sdílíme život kriminalistů, jejich pocity a soukromé starosti i radosti.
Obal knihy je pro mě nezajímavý svým vzhledem. Na zeleném podkladu jsou černé brýle, na spodní straně je policejní páska a na ní jména autorů. Knihu totiž napsali dva muži.
V knize nejsou ilustrace ani nemá kapitoly. Čte se dobře, je obsáhlá a vtáhne do děje. Je zajímavé sledovat myšlenky vraha a zároveň vyšetřovatelů. Vrah je nesmírně inteligentní a má své poslání, které hodlá splnit za každou cenu.
Tento skvělý román, který má nevšední otevřený konec, bych doporučila všem čtenářům, kteří mají rádi napětí od začátku až do konce. Já jsem si ho užila, tak proč ne vy?