Saturnin

Saturnin – Zdeněk Jirotka

Zdeněk Jirotka je český spisovatel a fejetonista, který se narodil v Ostravě. Studoval gymnázium, které však nedokončil, a vyučil se zedníkem. Odmaturoval až roku 1933 na Střední škole stavební. Poté vstoupil do armády, kde působil jako stavební dozor u vojenských staveb. Po roce 1942 se věnoval už pouze spisovatelské činnosti. Kouzlo jeho humoru spočívá v inspiraci „ suchým“ humorem anglickým.

Co se stane, když sluha Saturnin přestěhuje svého nového pána z bytu na loď a v podstatě začne „řídit“ jeho život? O tom je dílo Saturnin. Následuje popis bláznivých Saturninových nápadů a jeho osobité řešení problémů.

Kniha je rozdělena do 26 kapitol se zajímavými názvy. Je použita ich-forma, vypravěčem je Saturninův pán, také retrospektiva, dílo obsahuje citace dopisů a vypravování příběhů. Ten hlavní příběh se odehrává na pražském venkově zhruba ve 20. letech minulého století. Kniha je napsána spisovnou češtinou s využitím různých archaismů a jsou často aplikována přísloví a lidová moudra a to nejčastěji z úst tety Kateřiny. Inspiraci tomuto románu byl suchý anglický humor, proto zde můžeme najít ironii, která tak trochu zesměšňuje klasické vážné románové příběhy.

Mně osobně kniha velmi pobavila. Velmi oddechový příběh bez hlubší pointy. Ale bylo to vtipné, plné neočekávaných situací a originálních řešení. Často jsem ani nebyla schopna zadržet smích a to třeba i v přeplněném prostředku MHD. Jirotkův způsob podání jednoduchého příběhu může donutit se podívat na svět z jiného úhlu a že by se ten život nemusel brát tak vážně. Určitě bych knihu doporučila všem.
Měla jsem možnost vidět příběh v divadelním zpracování Národního divadla Brno pod vedením režiséra Jakuba Nvoty. Přestože mám v divadle raději klasické dramata, tak tohle představení naprosto předčilo mé očekávání. V hlavní roli – Saturnina byl pan herec s velkým H, pan Martin Siničák. Bylo to naprosto perfektní, a vtipné, že i chvílemi i samotní herci měli problém s tím se nesmát. Toto představení by mělo, s nadsázkou, být povinné.

Lucie Nečasová

Mé jméno je Lucie Nečasová, narodila jsem se v Brně roku 1993. Mezi mé zájmy patří tanec, četba a přátelé.