Sobí hora

Sobí hora – Karin Tidbeck

Sobí hora je dílem švédské autorky fantasy a weird fiction Karin Tidbeck.

Sobí hora je sbírka třinácti povídek. Míchají se zde prvky fantasy, magie, realismu, mytologie, nadpřirozenosti, science fiction i severských lidových pověstí s imaginárními bytostmi. Některé povídky jsou znepokojivé, jiné zase humorné.

„Povídky Karen Tidbeckové jsou jako létající stroje, které někdy vídáme ve snech: podivuhodné, lehké a svižné, dobře fungující, rozmanité a naprosto odlišné od všeho, co jsme dosud znali.“ — Michael Swanwick (Sobí hora| Kniha Zlín. Kniha Zlín [online]. Copyright © [cit. 08.02.2019]. Dostupné z: http://www.knihazlin.cz/svetova-beletrie/sobi-hora)

Můžu v klidu říct, že Sobí hora je jedna z nejlepších knih, co jsem kdy četla. Povídky odsýpaly, autorka se zbytečně nezdržovala nad popisy prostředí či postav, a tak se kniha četla rychle, příjemně a ani chvíli jsem se u ní nenudila. Povídky byly různě dlouhé, jedna byla na deset stránek, druhá na čtyři stránky, což dodalo knize na zajímavosti a zábavě. Líbila se mi severská atmosféra, která z povídek šla, jelikož autorka pochází ze Švédska.  I když byly povídky jakkoliv zvláštní, tak se člověk u knihy i odreagoval, když autorka například v jedné povídce popisovala srub uprostřed severské krajiny. U čtení této knihy se zkrátka čtenář naprosto odtrhne od reality a dostane se do světa plného fantazie Karin Tidbeck. Konce povídek nebyly častokrát jasné nebo byly otevřené, neskončily žádnou myšlenkou, což dodalo knize ještě více na originalitě a zajímavosti. Také musím vyzdvihnout obálku knihy. Jednoduchá, pěkná, nepřeplácaná. Každá povídka ve mně vyvolala jiné emoce – u jedné jsem se rozplývala roztomilostí, u druhé mi šla hlava kolem, a u další se mi naopak chtělo brečet. Po přečtení každé povídky jsem o ději ještě dlouho přemýšlela. Některé povídky byly samozřejmě slabší než ty jiné, ale to tak bývá u všech knih.

Sobí horu můžu doporučit všem, protože si myslím, že kniha něco nabízí pro každého čtenáře.

Veronika Brázdová

Asi vás nepřekvapí, že ráda čtu. Co se žánrů týče, nejraději mám hororovou četbu a fantasy. Kromě čtení ráda cestuju a miluju přírodu.