Tajemství kryptografie

Kniha kódů a šifer – Simon Singh

Touha odhalovat tajemství je hluboce zakořeněna v lidské přirozenosti. Dokonce i ten nejméně zvědavý člověk zpozorní, dostanou-li se mu do rukou jinak nedostupné informace.

Pokud je vaše zvědavost odhalovat skrytá tajemství dávných šifer neutichající, určitě byste si měli přečíst publikaci „Kniha kódů a šifer“ od Simona Singha, která mne zaujala natolik, že jsem se rozhodl vám o ní povědět.

Autor knihy, Simon Singh, je Brit indického původu, vystudovaný fyzik a tvůrce naučných pořadů pro BBC. Jeho předešlé knihy dosáhly velkého uznání. V Knize kódů a šifer čtenáři přibližuje spletitý a pozoruhodný svět kryptografie.

Největším přínosem této knihy je poutavý a velice srozumitelný úvod nejen do kryptografie minulé, současné, ale i budoucí. Musím zdůraznit slovo poutavý, protože kniha je napsána velmi čtivým způsobem. Také bych chtěl podtrhnout srozumitelnost. Po přečtení určitě pochopíte celou řadu souvislostí a zajímavých detailů, týkajících se kryptografie jako vědy o šifrách a její vliv na světovou historii, který je fascinující.

Jestli se vám doteď se šiframi spájela jenom Enigma, tato kniha vás ujistí, že šifrování nás provází a provázelo na každém kroku. Simon Singh na chronologicky uspořádaných případech řeší všemožné typy šifer, jejich využití v převratných momentech historie a dopady na další vývoj společnosti. Je opravdu zajímavé, kolik událostí se odehrálo jen díky přeloženým nebo nepřeloženým šifrám.

Do knihy o bezmála čtyři sta stranách se autorovi podařilo vtěsnat neskutečné množství příběhů od starověké Caesarovy šifry, přes skryté tajemství vytesané do Rosettské desky, elegantní téměř geniální řešení Enigmy, vývoj šifer s otevřeným klíčem, historie PGP, až po moderní počítačové šifrovaní a kvantovou kryptografii. Zajímavé je také zahrnutí informací, které se doposud ukrývaly v politickém šumu nebo v archivech tajných služeb. Kniha se samozřejmě nevyhne občasným technickým popisům, pořád jsme v naučné literatuře.

Ke každé kapitole je zašifrovaná zpráva a můžete si zrovna zkusit, zda byste ji vyluštili s tím, co jste se dozvěděli. Výsledky, jestli se vám to podařilo, jsou uvedeny na konci knihy. Singhov styl je velmi příjemný a pro čtenáře inspirativní. Místy se dílo skutečně čte jako detektivka, kde čekáte na uspokojující pointu. Kniha kódů a šifer nabídne ucelený a přehledný základ do kryptografie a kryptoanalýzy a minimálně vzbudí chuť zjistit si ještě něco víc.

Autor kombinuje odborná fakta se skutečnými událostmi, což knize dodává velkou živost. Určitě je potřeba složit hold také překladatelům, kteří odvedli výbornou práci.  Díky přístupnému stylu a jasnému vysvětlení řady složitých šifrovacích systémů a algoritmů lze knihu doporučit každému zájemci o tuto nesporně zajímavou oblast lidské činnosti.