Vampyrismus a Magia posthuma

Vampyrismus a Magia posthuma – Guiseppe Maiello

Knihu jsem si půjčovala s naprostým nevědomím, ale o to výraznějším nadšením. Nevěděla jsem, co přesně mám očekávat, ale lákalo mě tajemno vycházející ze samotného názvu. Ten už jen sám o sobě vyvolává fantazijní představy obrovských rozměrů, vampyrismus, upíři, vlkodlaci, mor, živí – neživí, vykopávání z hrobů, odsekávání údů, hlav, probodnutí kůlem, spalování na hranici.Kdo by neodolal a až s morbidním chvěním se do knihy nezačetl, ale, v tu chvíli mnoho čtenářů zažije šok, zklamání a budou rozčarováni.

Vampyrismus není kniha o slavném, dovolím si použít výraz „literárně a filmově profláknutém upírovi“, nýbrž o souhrnu mytologie, víry, psychologickém pnutí, psychosociálním vnímání tohoto tématu napříč staletími. Je to náhled do historie lidstva a jeho chápání něčeho abstraktního, ať již vlivem davové psychózy, nevědomostí, nevzdělaností, možná i požitím psychotropních látek, či manipulací.

Giuseppe Maiello zde velice podrobně popisuje vyrovnání se lidí s něčím neuchopitelným, z čeho mají strach, neumí si vysvětlit příčinu, tak si ji vymyslí, protože je to uklidňuje a pomáhá jim najít možná řešení. Autornapříč staletími a přes zeměpisné hranice popisuje různé varianty vampyristických případů, jejich řešení a pokusy o vysvětlení. To, jak se k tomuto problému staví různá náboženství či ateismus, jak sami obyčejní lidé vypovídají o svých prožitcích apod. Je pochopitelné, že duchovní zapisovali či evidovali různé případy a jejich řešení, ale překvapivé, tedy pro mne, bylo, že i panovníci byli nuceni se tímto mýtem zabývat a vydávat rozhodnutí.

Řekla bych, že v knize je pro nás mnohovelmi zajímavých poznatků, událostí, popisů, ale na druhou stranu kniha působí lehce chaoticky, po nějaké době jsem se přestala orientovat v době, místě a názvech nemrtvých. Také mi po chvíli připadalo, že se případy prolínají, a to jak v příznacích poznání nemrtvého, tak i v postupu jeho likvidace, ale i v možných následcích, kdyby nebyl zbaven nesmrtelnosti.
Ačkoli má kniha i své mouchy, můj pocit z ní je ten, že je úžasné poznat, jak prochází lidská fantazie skrz čas a že je možné nahlédnout do dávných rituálů, vnímání tajemna, ale i poznatků lidského chování, které se ani o mnoho staletí vůbec nemění.