Saturnin

Saturnin – Zdeněk Jirotka

Zdeněk Jirotka se narodil 7. 1. 1911 v Ostravě a zemřel 12. 4. 2003 v Praze, dnes by mu bylo 106 let.

Byl českým spisovatelem, autorem fejetonů a povídek. Jeho prvotina „Saturnin“ je humoristický román vydaný poprvé v roce 1942 a dodnes byl vydán již patnáctkrát. Byl dokonce přeložen do pěti jazyků (angličtiny, němčiny, španělštiny, italštiny, ruštiny) a  existuje už i jako audiokniha v češtině.

Je to román, který baví již několik generací čtenářů, z dob nenávratně zmizelých, napodobující suchý anglický humor. V roce 2009 vyhrál čtenářskou anketu „Kniha mého srdce“ a v roce 1994 režisér Jiří Věrčák ho natočil jako celovečerní film, který doporučuji ke zhlédnutí, stejně tak jako přečtení knihy. Nechybí zde ani barevné ilustrace, jejichž provedení  se ujal Adolf Born.

Na jeho stránkách se čtenář seznámí s jeho hlavními postavami a dozví se, co se stane, když věrný sluha Saturnin přestěhuje svého pána, starého mládence Jiřího Oulického, z pohodlného bytu na hausbót, kde se objeví teta Kateřina se synem Miloušem a jaké jsou další příhody při rodinné dovolené u dědečka, jehož dům je díky povodni na čas odříznut od civilizace. Všem nepříjemnostem, katastrofám i přetvářce tety Kateřiny čelí s vtipem Saturnin. Dalšími postavami jsou kromě dědečka, slečna Barbora Terebová a doktor Vlach.

Kniha je napsána opravdu velmi čtivě, neboť jsem nečekala, že Zdeněk Jirotka se ujme románu o hrabivosti a penězích. Dílo se čte snadno a rychle, protože děj nedovolí přestat číst. Zdůrazňuje také mezilidské vztahy a v jednotlivých příbězích můžeme i spatřit dnešní dobu a aktuální děj. Při suchém anglickém humoru se určitě spousta čtenářů nejen pobaví, ale i zlepší náladu nebo si oddechne od stresů všedních dní. Saturnin řeší situace s nadsázkou a vtipem, tak bych knihu doporučila všem pesimistům. Knihu by možná neocenili lidé, kteří nemají blízko k tomuto žánru. Z mého hlediska hodnotím dílo kladně.