Série knih s komisařem Harrym Holem

Sněhulák – Jo Nesbo

Tento světoznámý norský spisovatel a hudebník se proslavil zejména sérií kriminálních románů s vrchním komisařem Harrym Holem, z nichž první vyšel v roce 1997. Kromě detektivních románů píše i humorné knihy pro děti, které věnoval své dceři a v nichž vystupuje postava excentrického profesora doktora Proktora.

Jo Nesbo se narodil v Oslu roku 1960. Tímto městem provází čtenáře ve všech svých kriminálních románech. Je vystudovaný ekonom a finanční analytik, který po škole pracoval jako makléř a novinář. V letech 1997 napsal svůj první kriminální román Netopýří muž. Kniha mu přinesla okamžitě obrovský úspěch a řadu ocenění. Některé jeho knihy byly i zfilmované.

Kniha Sněhulák byla vydána jako 7. ze série v roce 2007. ze všech jeho čtených knih, mne zaujala asi nejvíc, i díky zfilmování.

Hlavním dějištěm je tedy město Oslo v zimním období, proto tento jednoduchý název. Opět se zde objevuje vyšetřovatel Harry Hole. Tento komisař má něco přes třicet let, je svobodný a jeho největší vášní je alkohol. Neuznává autority, porušuje pravidla a má potíž zůstat střízlivý. Přitom ho jeho nadřízený popisuje jako nejlepšího kriminalistu na oddělení a specialistu na sériové vrahy.

S první vločkou sněhu přichází i sériový vrah. Když je z vlastního domu unesena mladá žena a směrem k jejímu oknu kouká postavený sněhulák, začíná první napětí. Jak se později ukáže, sériový vrah unáší vdané ženy se špatnou minulostí.

Komisař není zpočátku případem nijak zvlášť nadšený. Záhy se ho ale případ začne blíže týkat, protože se v ohrožení ocitnou i jeho nejbližší. Případ  tak bere do svých rukou.

Kniha se mi velice líbila, byla napínavá, od první stránky až do konce. Dokáže tak zaujmout, že si připadáte, jako byste celý příběh vyšetřovali vy. Hlavní postavy se autorovi povedly, přesně zapadly do norského světa, kde vládne dlouhá černá zima.  Autor píše srozumitelně, zná ulice, budovy a vše, co popisuje, reálně existuje. Dle mého mínění je to pro čtenáře zajímavější než prostředí smyšlené. .

Po přečtení knihy jsem zhlédnul i film, abych si udělal srovnání a celkovou rekapitulaci příběhu. Film mne na rozdíl od knížky velice zklamal. Obsazení hlavních postav nebylo až tak dobré, jak jsem si představoval podle předlohy. Je jasné, že každý má jinou představu, avšak tady kolikrát nesedělo ani pohlaví postav. Bohužel i konec filmu byl dost zkrácený a od knihy se dost lišil. Tím se zcela ztratil význam kriminálního příběhu.

Film se od knihy tedy podstatně liší a společný mají snad pouze název. Za mne jasně vede kniha.