Mé sladké šestnácté století

Mé sladké šestnácté století

Mé sladké šestnácté století
Rachel Harris

Cat je slavná. Má slavného otce, i matku, přesto se snaží žít normálním životem a řídit se radou svého otce „čím méně, tím lépe“. Do jejích šestnáctých narozenin jde všechno jako na drátkách, pak si ale její táta přivede Jennu, hrdou kandidátku na nevlastní matku. Ta si usmyslí, že z jejích narozenin udělá veřejnou atrakci, jak pro MTV, tak pro nespočet dalších předních kanálů v Americe. Cat je znechucená, jako kompenzaci je jí ale poskytnuta vysněná cesta do Florencie, kde se má záhy všechno změnit. Sama sobě na protest vstoupí do stanu cikánky, kde je jí nabídnuta věštba a pár dalších nechtěných bláznivých řečí cikánky. Její popuzení zmizí v okamžiku, kdy vstoupí do denního světla renesanční Florencie.

Mé sladké šestnácté století je první díl z trilogie vyprávějící  o cestování v čase. Jako nadšence série Drahokamy jsem po knize začala pokukovat ještě před jejím vydáním, dostala jsem se k ní ale až teď. Ve výsledku se nemohu zbavit pocitu, že jsem po knize měla sáhnout hned, jak to bylo možné, protože už po pár desítkách stran mi bylo jasné, že na tento příběh jsem buď příliš stará, nebo nedostatečně potrhlá. Anebo možná všechno dohromady.

Cestování časem je skvělé téma, se kterým se dá pracovat miliony různými způsoby, Rachel Harrisová si vybrala tu více kýčovitou cestu pro mladší kategorii náctiletých bez větších nároků. Bláznivá cikánka, která ti poví, že na právě na tebe už dlouho čekala – tento zvrat je starý jako samo peklo a nebylo by na něm nic špatného, kdyby… hlavní hrdinka nebyla klasická hollywoodská dceruška, neměla mindrák ze své přehnané oslavy šestnáctých narozenin a nebojovala s nevlastní matkou. Na začátku jste celkem zvědaví , protože to vypadá, že hlavní hrdinka o Florencii něco ví a zřejmě má i talent na malování. Jenže pak se to všechno zvrtne a vy se přistihnete, že se prostě nudíte.

Kniha je jedna z tenčích, styl autorky je celkem svižný, naprosto jej ale kazí nedostatek dějových zvratů a pestrost, která se obvykle dobrým knihám nevyhýbá. Cestování v čase je zde bráno spíš jako vedlejší prvek a kniha ve výběru  žánrů patří spíš k dívčím románkům se standardní linkou, která nenadchne, ani neurazí. Pro náročné čtenáře však  určitě nic pěkného.

Jako cílovou skupinu bych určila výhradně dívky kolem 12. roku, starší čtenáři by se už měli poohlížet po něčem jiném. Jako alternativu doporučuji sérii Drahokamy od Kerstin Gier, nebo už pro odrostlejší čtenáře Cizinku od Diany Gabaldon.

Věra Škodová

V reálném světě bloggerka a pisálek, v tom nereálně skutečném zase snílek, zarytá posluchačka hudby a velká milovnice dobrých příběhů (a samozřejmě velká kritička filmů podle knižních předloh). Ať už se jedná o fantasy, obyčejný román nebo něco více psychologického, dokáže být závislá vesměs na čemkoliv. Apropo, to se týká především amerických seriálů, bez kterých pomalu nedá ani floka. Závěrem snad jen to, že jejími pařáty neproklouzne ani písmenko.