Emocionální pochod Zelenou mílí

Zelená míle
Stephen King

Starý muž Paul Edgecomb žije v pečovatelském domě a sepisuje příběh, který se odehrál v jeho mládí. V roce 1932 v Louisianě, mladý Paul pracuje jako dozorce ve vězení pro těžké zločince, kteří jsou odsud posíláni na smrt. Paul není jen „zaměstnancem“, ale bystrým pozorovatelem, který citlivě vnímá rázovité postavy těžkých zločinců i jejich osudy. Setkává se například s mohutným Afro-američanem  Johnem Coffeyem, který má ruce jako lopaty a je obviněn z vraždy dvou dětí. Nemůže uvěřit, že člověk, který se bojí spát potmě, by byl schopen tak hrůzného činu. Samotná Zelená míle je hrůzostrašná chodba natřená na zeleno, která vede do místnosti s elektrickým křeslem.

Jako asi mnoho dalších lidí jsem se k titulu dostal díky jeho skvělé filmové adaptaci a samozřejmě jsem byl s knihou velice spokojen. Zelená míle je jedna z mála knih, jejichž filmová adaptace je téměř totožná s původní předlohou, samozřejmě není tak detailní a některé věci v ní chybí, ale zajisté se dají prohlásit za stejně povedené.

Do čtení jsem se tedy pustil s tím, že celý příběh znám a jsem obeznámen i s tím jak celé vyprávění skončí. O to víc jsem byl překvapen, jak mě příběh znovu pohltil a donutil mě zažít emocionální jízdu, kterou kniha představuje, zažít vše znova a ještě blíže a poutavěji.

Pokud bych měl knihu popsat jedním slovem, bylo by to právě slovo emoce, proto těch za čtení knihy zažijete opravdu mnoho, ať už to bude v úsměvných pasážích, smutných chvílích nebo temných momentech, vždy budete obklopeni různými pocity a v závěru knihy budete mít pocit jako byste na elektrické křeslo kráčeli vy sami a věřím, že alespoň jedna slza ukápne každému z čtenářů.

Zelená míle je dle mého názoru jeden z nejlepších počinů Stephena Kinga, i když se v mnohém liší od jeho klasických hororových románů má v sobě něco speciálního a ojedinělého. Knihu bych rozhodně doporučil všem, kterým e líbila filmová verze a touží po detailnějších informacích a něčem navíc, ale rozhodně i těm, kteří jsou tímto titulem absolutně nedotčeni, protože je zaručeně čeká jedno z nejintenzivnějších počtení v jejich životě.