Steve Jobs, jak ho neznáte

Steve Jobs – můj život, má láska, mé prokletí
Chrisann Brennanová

Na úvod svého hodnocení musím zmínit, že obvykle nečtu biografie ani příběhy „ze života“ skutečných lidí. Nelákají mě cizí tajemství, nevím o žádné osobnosti, kterou bych obdivovala. Nevlastním nic od firmy Apple, nezkoumala jsem, kdo ji založil, ani jak dalece byl či nebyl geniální její zakladatel. Vzhledem k tomu, že ta firma se proslavila natolik, že i já už o ní slyšela (a to je co říct).

Jak je možné tedy, že se mi do ruky dostala kniha Steve Jobs: Můj život, má láska, mé prokletí, jejíž autorkou je jeho bývalá přítelkyně a matka jeho dcery Lisy, Chrisann Brennan? Tu knihu jsem si vybrala, ale mohla bych říci, že si vybrala spíš ona mě, když jsem na ni neustále narážela v policích knihkupectví, kde jsem byla na praxi. Už ta obálka. Steve Jobs jako mladý muž. Nebýt názvu knihy, ani by mě nenapadlo, že tak opravdu vypadal. Možná jsem si tu knihu vybrala proto, že mi až příliš připomněl někoho z mého života. Možná na tom měl svou zásluhu i fakt, že Chrisann je v některých věcech až příliš podobná mně. Nečteme snad knihy proto, že v těch příbězích hledáme zlomky vlastního života, něco, s čím se můžeme ztotožnit? Na to, že Chrisann není spisovatelka, se s textem poprala dobře.

Ráda bych řekla, komu knihu doporučit a co od ní čekat, ale popravdě nevím. Není to příběh o vzestupu Applu či úspěchu samotného Jobse. Je to příběh od ženy pro ženy, možná i některé muže, ale více než cokoli jiného je to příběh milostný. Příběh jednoho nesmírně komplikovaného vztahu. Pokud si někdo myslí, že složité milostné příběhy existují jen v telenovelách, třeba díky této knize pochopí, že tak to není. Chrisann znala Steva už od střední školy. Jejich příběh začal stejně, jako

u jiných mladých párů. Randění, vzájemné poznávání, na čas společné bydlení… Pak se vše zkomplikovalo. Ne proto, že by jim snad osud nepřál. Více než cokoli jiného jde o výpověď ženy, která pochopila, jak dalece oba chybovali. Steva vykresluje jako velmi zvláštní osobnost, člověka vysoce inteligentního, s hlubokým zájmem o duchovno, který má ovšem problémy srovnat se sám se sebou. Své vnitřní rozpory si bezohledně kompenzoval ponižováním druhých a Chrisann lze snad vyčíst jen to, že si nedokázala plně stát za svým, dát mu hranice, které nutně potřeboval. Jak autorka sama uznává, ve svém mládí byla velmi naivní a nebyla si jistá, co k němu cítí, mnohokrát utíkala za jinými a pak se opět vracela.

Třešničkou na dortu se pak stalo jejich společné dítě, které Jobs vytrvale odmítal, jeho stále se zhoršující slovní útoky na lidi ve svém okolí, místy až rozporuplné chování. Co mě překvapilo, bylo, s jakou něhou Chrisann svou životní lásku popisuje, dokonce i když mluví o jeho chybách, jen těžko hledám vztek a zahořklost, spíše smíření a pochopení a snahu upřímně vypovědět svůj příběh, bez ohledu na to, co to vyvolá, bez ohledu na hlouposti, které si lidé myslí a mysleli po dlouhá léta.

Pokud si chcete číst o Jobsově skvělosti, pokud jej chcete vidět jako génia, téměř boha, kterým pro některé své obdivovatele byl, sáhněte po jiné knize. Pro Chrisann byl Steve člověk. Člověk, kterého znala, se kterým strávila mnoho času, kterého analyzovala s vytrvalostí a laskavostí, jakou dokáže prokázat pouze milující člověk. Jeho chyby, jeho kladné stránky, všechno, jak to bylo. Je to Jobs jako člověk, jako mladík, jako muž, který vždy věděl, že bude bohatý a že ho to zničí. Nakonec nevím, jestli knihu mohu doporučit, anebo ne. Asi záleží na tom, co kdo v příbězích hledá. Já v knize našla, co jsem hledala – pravdu. Skutečný příběh o lásce k muži, který si ji možná ani nezasloužil.

Nerisa Žůrková

Čtu vlastně už od malička, začalo to encyklopediemi a naučnou literaturou o starověkých civilizacích, především Egyptě, pak se přidaly historické romány z knihovny mé matky a později, to už jsem byla na druhém stupni ZŠ, mi učarovalo fantasy. Od té doby čtu všechno možné i nemožné tohoto žánru, snad jen stále přibývající knihy o upírech mě nechávají chladnou. Mezi mé oblíbené autory patří třeba John Flanagan, Christopher Paolini, Cassandra Clare... a spousty dalších. Ještě před pár lety jsem přečetla tak knihu denně, takže si je ani nemůžu všechny pamatovat.