Divergence

Divergence
Veronica Rothová

Knihu nesoucí název Divergence napsala autorka Veronica Rothová a tím započala i stejnojmennou trilogii. Píše v ní o světě v naší budoucnosti, kde je město Chicago rozděleno do pěti tzv. frakcí, a to Neohroženost, Odevzdanost, Mírumilovnost, Upřímnost a Sečtělost.

Hlavní hrdinkou je mladá dívka Beatrice “Tris” Priorová, která se svým bratrem vyrůstala v Odevzdanosti. Necítí však, že by do své rodné frakce patřila, a proto se během Dne volby rozhodne změnit frakci a přestoupit do Neohroženosti. Ještě předtím ji však běhěm zkoušky, při které se určuje, pro jakou frakci má jedinec vlohy, instruktorka oznámí, že Tris má vlohy hned pro tři frakce. Jinými slovy je divergentní. A tím se stává nebezpečnou.

Tato kniha mne zaujala jak svým tématem a dějem, tak i stylem psaní. Byla totiž hezká změna číst knihu, kde se děj odehrává v přítomném čase, namísto většiny ostatních knih, kde je děj popisován v minulém čase. Již u první kapitoly jsem tedy byla vtažena do děje a nechtěla jsem knihu pustit z rukou. To, že se kniha zabývá i sociálními a a společenskými problémy, mne přinutilo se nad nimi hlouběji zamyslet, což si myslím, že by rozhodně prospělo každému. Musím ale vytknout jednu věc, a to tu, že dle mého názoru byl romantický vztah mezi Tris a instruktorem Čtyřkou v knize zbytečně přeceňován a do knihy se mi jakýmsi způsobem nehodil. Osobně jsem tyto pasáže skoro až přeskakovala a celý vztah se mi zdál velmi stereotypní a psaný tak, aby fungoval jako rozptýlení od většího tématu knihy a aby zaujmul spíše mladší čtenáře. Na tom samozřejmě není nic špatného, možná jen mne tato skutečnost jednoduše nesedla.

Skutečnost, že mnoho kritiků knihu srovnává s trilogií Hunger games mi přijde na jednu stranu oprávněné, na druhou však velké nedorozumění. Je totiž pravda, že obě trilogie mají podobné téma a to takové, že se snaží poukazovat na problémy dnešní společnosti netradiční cestou, tedy vytvořit nový svět a dříve zmíněné problémy portrétovat v něm. Ve všech ostatních aspektech mi ale příběhy přijdou zcela odlišné a ikdyž mají stejnou cílovou skupinu a stejné poselství, zaujmou tolik různých lidí a jejich slova v nich budou žít navěky.