Nenávistí a láskou prokletá

Nenávistí a láskou prokletá

Volání sirény: Prokletí je čtvrtou knižní sérií spisovatelky Michaely Burdové, která vyšla v nakladatelství Fragment. Knihu jsem si vybrala i z toho důvodu, že tuto autorku sleduji už od jejích začátků a považuji ji za velmi nadějnou českou spisovatelku žánru fantasy. První věc, která mě na knize zarazila, je formát. Kniha je rozměrově i počtem stran menší, než bývá u této autorky zvykem. Když ji porovnám se sérií Poselství jednorožců, je jasné, čím to je. Volání sirény zahrnuje jen jednu dějovou linii. Nejedná se o rozsáhlý příběh z fantastických zemí, označení „nadpřirozená romance“ uvedené v knize, perfektně sedí. Příjemně mě překvapily časté dialogy, kterým dávám přednost před dlouhými popisy. Knihu doplňují ilustrace samotné autorky, takže dokonce zjistíme, jak si své hrdiny představuje ona.

Hlavní postavou knihy je, jak už název napovídá, nadpřirozená bytost, siréna Larissa. Přesně jako sirény z rybářských pověstí i ona dokáže okouzlit téměř každého muže, kterého potká. Tato děsivá schopnost jí pomáhá přinášet oběti moři, kdykoli ono zavolá. Larissa má pocit, že ji její poslání svazuje a je odhodlaná udělat mnohé, aby získala vysněnou svobodu. Dokonce se upíše k manželství s mágem Liamem a nastěhuje se do jeho domu. Ne, samozřejmě nejde o sňatek z lásky, vždyť sirény necítí žádné lidské emoce. Anebo ano?

Já osobně jsem si přečetla anotaci až po dočtení knihy, takže jsem ze začátku vůbec netušila, co si Larissa přála výměnou za „svou ruku“. Líbilo se mi, že jsem mohla všechna tajemství postupně odhalovat a nebyla mi vyzrazena už na začátku, což by dle mého anotace pokazila. Prozrazuje se tam víc, než by bylo nutné, už naznačuje budoucí děj a nenechává tolik prostoru pro domněnky.

Knihu jsem přečetla jedním dechem, doslova za jediné odpoledne a nechtělo se mi od ní odtrhnout. Ano, nemusí to být kniha pro každého, záleží na osobním vkusu. Pravděpodobně nenadchne milovníky těžké četby a odpůrce romantické literatury, ale míra „přeslazenosti“ se ještě udržuje v rozumné výši. Proměna sirény a jejích názorů, když se dostane mezi lidi, působí realisticky, především oceňuji vykreslení vnímání emocí. Bylo pro mě snadné se s hlavní hrdinkou ztotožnit, chápala jsem její motivace a nenastávaly chvíle, kdy bych si klepala na čelo, jak ji zrovna tohle napadlo a proč se chová tak hloupě (a že se mi to docela často u knih pro mladé stává). Pokud vás baví morální a srdcová dilemata, nadpřirozené prvky a odhalování menších tajemství, kniha si vás pravděpodobně získá. V opačném případě ji třeba odložíte jako oddechovou četbu pro nenáročné čtenáře, ale já musím přiznat, že se těším na druhý díl.

zakoupit fragment

Nerisa Žůrková

Čtu vlastně už od malička, začalo to encyklopediemi a naučnou literaturou o starověkých civilizacích, především Egyptě, pak se přidaly historické romány z knihovny mé matky a později, to už jsem byla na druhém stupni ZŠ, mi učarovalo fantasy. Od té doby čtu všechno možné i nemožné tohoto žánru, snad jen stále přibývající knihy o upírech mě nechávají chladnou. Mezi mé oblíbené autory patří třeba John Flanagan, Christopher Paolini, Cassandra Clare... a spousty dalších. Ještě před pár lety jsem přečetla tak knihu denně, takže si je ani nemůžu všechny pamatovat.