Láska k legu zabíjí

Láska k legu zabíjí

Soubor povídek Příběhy zdí (nakl. Host, 2010) má jedno společné téma a tím jsou právě zdi – ať už čistě pomyslné (mezi lidmi či národy) anebo naopak zcela skutečné. Didier Daeninckx pojal toto téma z pohledu poněkud cynického a nedá se říci, že by se k samotnému období, které má soubor povídek popisovat, takovýto pesimismus nehodil.

V povídce Vánoční zeď se hlavní hrdina nedočká žádného šťastného konce. Místo toho mu celoživotní snahu rozboří naprostá banalita. Na tom je vidět, že autor netrpí žádným idealismem a sám už za život načerpal mnoho zkušeností.  Co se hlavního hrdiny týče, ten je zkrátka takový, jaký je. Nelze přímo určit, jestli jde o kladnou nebo zápornou postavu, stejně jako v životě nic není černobílé. Ano, mohli bychom si myslet, že jde prostě o diktátora – ale kdo určuje, jestli jsou jedincovy motivy dobré nebo špatné?

O pozadí a době se příliš nedovídáme, můžeme jen hádat. Autor nezmiňuje ani jméno, ani zemi, vše je jen naznačeno. Díky tomu má čtenář i po přečtení povídky ještě chvíli nad čím přemýšlet. Čerpal autor ze skutečných událostí, anebo si celý příběh vymyslel? Odpověď na tuto otázku by možná znal některý ze zapálených dějepisců, zatímco my – prostí čtenáři – můžeme jen hádat. Ale kdo ví, třeba nám to bude jasnější, když si sami poskládáme svou zeď z lega.

Zakoupit knihu na eshopu nakladatelství HOST

Nerisa Žůrková

Čtu vlastně už od malička, začalo to encyklopediemi a naučnou literaturou o starověkých civilizacích, především Egyptě, pak se přidaly historické romány z knihovny mé matky a později, to už jsem byla na druhém stupni ZŠ, mi učarovalo fantasy. Od té doby čtu všechno možné i nemožné tohoto žánru, snad jen stále přibývající knihy o upírech mě nechávají chladnou. Mezi mé oblíbené autory patří třeba John Flanagan, Christopher Paolini, Cassandra Clare... a spousty dalších. Ještě před pár lety jsem přečetla tak knihu denně, takže si je ani nemůžu všechny pamatovat.