Není zeď jako zeď

Není zeď jako zeď

Když se na tuto knihu poprvé podíváte, tak si možná začnete myslet, že jde o pohádkovou knihu, ale chyba. Jedná se o soubor povídek o zdi, která byla postavena středem Berlína. Ale to taky není tak docela pravda, v některých povídkách si jejich smysl musíte teprve najít. V některých je to zeď jen obrazná. Buď mezi dvěma lidmi jako jazyková bariéra, nebo opravdová, ale pokaždé, se jedná o nějakou formu překážky.

První povídka s názvem Vánoční zeď od Didiera Daeninckxe vypráví o projevu prezidenta na náměstí po postavení zdi, která má zabránit tomu, aby ji ohrožovaly okolní státy. Ale vypráví také o prezidentově dětství a o jeho snu být architektem. Nakonec bohužel prezident zemře s jedním jménem na rtech a to s Oleh Kirk Christiansen.

Water Balloon Pop Photographs

Druhá povídka se nazývá I děti jsou civilisté a je od Heinricha Bölla.Snaží se nám  přiblížit pocity vojáka, kterého nechtějí pustit z nemocnice, aby si od pouliční prodavačky koupil cukroví. Nechtějí ani, aby prodavačka vstoupila do nemocnice. Naštěstí se v rohu areálu najde díra ve zdi, kterou se k cukroví dostane. Bude z něho ale nakonec mít vůbec radost?

002

Třetí povídka s názvem O muži, který neměl rád svoji práci od Olgy Tokarczukové vypráví o muži, který musí se svým psem hlídat hraniční přechod. V jeden den krátce před důchodem  potká podezřelou skupinu lidí. Přemýšlí, co by následovalo, kdyby je nahlásil a byli by zatčeni. Nakonec se rozhodne jim pomoci. Dokážou se však cizinci i s jeho pomocí dostat do bezpečí?

003

Čtvrtá povídka se nazývá Žid z Andorry a je od Maxe Frische. Vypráví, jak se muž snažil začlenit do komunity, ta jej ovšem odmítala. Snažil se, přemýšlel i o tom, zda nemají pravdu v tom, že nemá rád jejich vlast a stále myslí na peníze. Zjistil, že je to vše pravda. Určití Andořané ho měli rádi, jelikož měli pokrokové myšlení, ale byli tu i tací, co ho odsuzovali. Začlení se nakonec nebo zůstane na okraji společnost?

004

Pátá povídka s názvem Bílá zeď od Ludmily Petruševské vypráví o stromu a o zdi, která se neochotně baví se stromem, co vlastně střeží. Strom se dozví, že ji obléhali, ničili a nechali vybuchovat. Nechce mu však odpovědět proč. Dozví se strom nakonec její tajemství?

005

Šestá povídka se nazývá O člověku, který se bál lidí a je od Andrey Camilleri. Jje to o hrozně bohatém člověku, který má fobii z lidí. Nejdříve se to pokusí vyřešit pomocí rozvrhu pro zaměstnance v jeho rozlehlém panství. Což se mu ale vůbec nedaří. Tak si objedná roboty, aby dělali práci za služebnictvo. Zjistí ale, že zeď okolo panství je moc nízká, a tak ji stále zvyšuje. Poté nad jeho domem přeletí vrtulník, tak nechá položit střechu nad parkem i domem. To mu  ale nestačí. Najde možnost, jak to udělat, aby už nikdy nikoho nepotkal?

006

Sedmá povídka s názvem Johánek a king od Jiřího Kratochvíla je o Johánkovi, který umí prostupovat zdmi. Johánek před různými lidmi musí prostupovat zdmi. Jednou, krátce před skončením Johánkovy smlouvy se ho king zeptá, zda nechce utéci s jeho dcerou. Johánek to odmítá, poté si sáhne do kapsy a vytáhne pra -. Nakonec se dozvíme, že Johánek a king je telenovela, na kterou se dívá D.H. Je nešťasten, že neví, jak to skončí, tak se chce zeptat jednoho ze svých kolegů. Ti ho však ignorují. Dozví se nakonec, D. H. co to Johánek vytáhne z kapsy?

007

Osmá povídka se nazývá Ode zdi ke hvězdám a je od Elii Barcelóové. Je o sepsání smlouvy mezi lidmi a mimozemšťany. Děti přednáší mimozemšťanům příběh o dívce, která věřila v mosty a ne ve zdi. Poté děti odcházejí s úsměvem na rtech. V srdcích jim ale zůstává něco v tom smyslu, že staří dělali dobře, že stavěly zdi. Je-li v dětských myslích něco takového, můžeme se vůbec těch zažitých zvyků zbavit už nadobro?

008

Devátá povídka se nazývá Výhodná koupě a pochází z pera  Miklóse Vámos. Dozvídáme se o mládí muže, který nastoupil vojenský výcvik v malém městě v Maďarsku. Prostory kasáren dělila zeď. Vždy se zajímal o to,  co za ní je. Všichni říkali, že Rusové. Nakonec skončil službu a šel do práce. Náhoda však chtěla, aby se dozvěděl, co leží za tou zdí. Jel tam se svou dcerou a nakoukl dírou ve zdi. Co tam viděl, ho překvapilo. Byla to základna Rusů nebo ne?

009

Desátá povídka se nazývá Skoro pohádka a je od Inga Schulze. Vypráví o muži a jeho přítelkyni ze školy. Rozebírá její život, jaká byla ve školce a poté. Jak byla kandidátkou do CDU a byla zvolena do městské rady. Poté měla syna s jeho kamarádem a nakonec přemýšlí, proč myslí zrovna na ni?

0010

Tato kniha se mi svým způsobem líbila. Byla poučná a zajímavá. Jistě by si ji měli přečíst lidi, kteří tu dobu zažili, ale i ti, kteří tvoří nynější politiku, aby se historie již neopakovala.

Zakoupit knihu na eshopu nakladatelství HOST

Zdroje obrázků:

Zuzka Floderová

Řekla bych o sobě, že jsem typický knihomol. Nejraději mám fantasy, detektivky a sem tam i něco z červené knihovny na odlehčení, ale po pravdě přečtu cokoliv, co mi kdo dá. Nejradši mám ale knihy, kde se z hlavní postavy, káčátka, stane labuť. Nejkrásnější příkladem a mou nejoblíbenější knihou bych řekla, že je Jana Eyrová od Charlotte Brontë.

• Kateřina Kolářová

Líbí se mi krátké popisky ke každé povídce. Obrázky ač divné oživují text.