Další klasická severská detektivka?

Další klasická severská detektivka?

Písečný muž
Lars Kepler

Kniha Písečný muž je zatím první a jedinou knihou, kterou jsem od autora Larse Keplera přečetl, takže v této recenzi nemohu porovnávat toto dílo s předešlou autorovou tvorbou. Kniha, je také jednou z mála severských detektivek,  které jsem kdy přečetl, ale zároveň mohu říci, že je zatím tou nejlepší, avšak i přesto se zde najde několik věcí, které by se daly vytknout.

První věcí jsou opravdu  krátké kapitoly. Příliš nerozumím, proč tomu tak je, zda je to záměr autora či nakladatele. Někdy začíná nová kapitola tam, kde to postrádá jakýkoliv smysl. Končí větou, na kterou přímo navazuje první věta následující kapitoly. Druhou věcí je hlavní postava. Nejde ani tak o to, že jsem si k němu nedokázal vytvořit žádné sympatie nebo nesympatie.

Avšak i přesto mě Kepler docela příjemně překvapil. Kniha se čte velmi dobře, do příběhu se dostanete poměrně  rychle a od začátku se něco děje. Neztrácíte se ani v množství cizojazyčných a dosti často komplikovaných jmen, postavy jsou vcelku přehledné. Příběh je vcelku napínavý a v této části knihy snad i zmíněné krátké kapitoly pomáhají tomu, že se  docela slušně vyvíjí.

Moje emoce se však začaly měnit s příchodem poloviny knihy. Víc než často totiž začnete narážet na nedostatky příběhu nebo na místa, kde postavy vynechávají naprosto logické otázky, které pozorného čtenáře okamžitě po dialogu dvou osob napadnou.

Také je za potřebí zmínit hlavního záporáka příběhu. Kepler se pokouší vytvořit takovou kopii Hannibala Lectera  a chce, abychom věřili, že je stejně rafinovaný, jako on. Problém je však v tom, že se mu to věřit nedá. Nejde věřit, že je tak inteligentní, jak se nám snaží říct  a jak příběh popisuje. A proč? Protože mu právě velmi často v příběhu pomáhá výše zmíněnými nedostatky v logice a lacinými náhodami nebo fintami, kdy se prostě neubráníte tomu, kdy autorovi nevěříte, že by to takhle mohlo proběhnout.

Tím se dostávám k samotnému závěru –  rozhodně se nejedná o špatné čtení. Musím říct, že i přes všechno výše popsané, se mi kniha velice líbila. Kepler se nejspíše  nestane mým oblíbeným autorem, ale kniha určitě stojí za přečtení a autorův styl není vůbec špatný. Užil jsem si docela slušné napětí, mráz po zádech proběhl taky.

Písečný muž je docela průměrný thriller, ovšem s velkým spádem, slušným příběhem, velmi dobrým napětím a nabídne vám na několik večerů zajímavé počtení. Pokud nejste příliš náročný čtenář a dokážete autorovi ledacos odpustit, nahraďte si slovo “průměrný” za “dobrý”.

zakoupit host