Žítkovské bohyně

Žítkovské bohyně

Román, který je velmi obsáhlý, vypráví o tajemných ženách Moravy. Jejich zvláštností byly jejich nadpřirozené schopnosti, jedna z nich – například komunikace s Bohem, proto je spoluobyvatelé nazývali bohyněmi.

Autorka knihy pochází z Brna. Kniha získala Cenu Josefa Škvoreckého. Je nejpůjčovanější v českých knihovnách v roce 2013.

Vysoko v horách, Bílých Karpatech, žily neobyčejné ženy. Vynikaly svými schopnostmi a činy. Uměly léčit, věštit budoucnost a každému, kdo k nim přišel pro radu, pomohly. Vše, co uměly, si navzájem předávaly ústně po generace. Jejich život nebyl lehký. V tomto kraji byli lidé nevzdělaní, chudí a k tomu ještě příliš pili. Když někomu nepomohlo zaříkávání bohyň, byly pronásledovány a nenáviděny. Kromě těchto útrap je nejvíce ohrožoval tehdejší režim, který právě vládl. Dokonce byly prohlášeny i za čarodějnice a podvodnice. Svou sílu čerpaly z magické krajiny, okolí hor a své silné víry. Protože obyvatelé nechodili do okolního světa, mohly bohyně vládnout do nedávna. Dora Idesová, poslední z těchto žen, měla v mládí smůlu. Její otec alkoholik zabil svou manželku, za své činy byl vězněn. Dora měla mladšího bratra, Jakoubka, který byl mentálně i fyzicky postižený. Obou se ujala jejich teta Surmena, též bohyně. Ještě než Dora dospěla, režim obvinil Surmenu za nepovolené provozování lékařské praxe a nechal ji uvěznit v Kroměříži v psychiatrické léčebně, kde musela snášet elektrošoky a prášky, čímž ji zavraždili. Před smrtí ji stihla navštívit Dora. Ta bydlela na internátu, šikanována a terorizována hlavně vychovatelkami. Její bratr skončil v ústavu pro mentálně postižené v Chrlicích. Dora studovala etnografii. Díky diplomové práci objevila v archivech spisy STB a začala se dozvídat o minulosti a jak to doopravdy bylo s její tetou. Dočetla se, že důvodem smrti její tety byla osobní pomsta. Zemřela tak, jako ostatní bohyně, násilnou smrtí. Proč? Jejich rod byl prokletý. Rozplétala osudy žítkovských žen, dozvěděla se, že patří k bohyním a má zlomek nadpřirozených schopností a je jejich nedílnou součástí.

Jak asi kniha skončí? Zvítězí Dora nad krutou kletbou, zemře, dozví se pravdu, anebo unikne svému osudu? Bohyně byly obdařeny darem léčitelství a pevnou vírou a láskou k bližním. Byly nepochopeny a ještě za svoji dobrotu zabity.

Kniha se četla jedním dechem. Je pozitivní, že v tom všem je alespoň kapka dobrého, proto bych knihu doporučila všem pesimistům.

zakoupit host

Simona Langová

Mám kladný vztah ke knihám všeho druhu, ráda si přečtu jakýkoli příběh od historických románů, pověstí, knih o přírodě až po alternativní medicínu. Mou druhou láskou v pozici diváka je divadlo, muzikál i činohra, balet. Tyto záliby mě vždy spolehlivě odreagují od reality všedních dnů a pohladí na duši.