Ano i ne

Autor: Sara Bladelová
Dílo: Jen jeden život
Žánr: Detektivní román
Nakladatelství: Host

Žárlivost, posedlost a rodinná čest mají fatální následky nejen pro komunitu přistěhovalců na okraji zdánlivě idylického městečka nedaleko Kodaně. Bylo zřejmé, že nejde o žádnou nehodu. Když ve vodách fjordu poblíž města Holbak najdou mrtvou mladou imigrantku s betonovou dlaždicí přivázanou k pasu, okamžitě přivolají inspektorku Louise Rickovou. Mrtvá se jmenovala Samra a inspektorka brzy zjišťuje, že v dívčině krátkém životě se odehrála nejedna smutná událost. Kvůli napadení Samry a její matky Sady byl vyšetřován její otec. Sada je přesvědčena, že kdyby dcera rodinu zneuctila, manžel by byl schopen ji zabít. Nicméně tvrdí, že jejich dcera nic špatného neudělala. Tak proč ji chtěli poslat zpět do Jordánska? Samřina nejlepší kamarádka Dicte naznačuje, že by mohlo jít o vraždu ze cti. O několik dní později je brutálně zavražděna i Dicte a Samřina mladší sestra zmizí.

O tomto pojednává nové dílo autorky Sary Bladelové, která je v určitých kruzích označována za novou královnu krimi literatury. Já ji však za královnu krimi literatury rozhodně nepovažuji. Na druhou stranu ale není úplně špatná.

Příběhově rozhodně v posledních dnech velice aktuální kniha si u mě zaslouží pochvalu, na imigranty se totiž nedívá jen z jednoho hlediska a problém nebere černobíle.
Na jednu stranu chválím autorčino snažení vypsat se v oblasti vztahů. Vztahů mezi naší a imigrantskou společností. Na stranu druhou to ale s těmi vztahy trošku přehnala a místy máte pocit, jako byste ani nečetli detektivku. Přemíra postav asi také nebyla úplně ideální a vcelku mně trvalo se v nich zorientovat. Místy mně vadil i autorčin styl psaní. Ten je převážně úsečný, přímočarý a strohý, což by nevadilo, kdyby to nebylo až přehnané. Velice jednoduše a kuse se vyjadřují i postavy a člověk si k nim nedokáže moc dobře vytvořit nějaký vztah. Svým způsobem se děj táhne na vlně monotónnosti. Napětím kniha dle mého názoru také zrovna dvakrát neoplývá. Rozsahově se jedná spíš o kratší dílo (336 stran). Oceňuji ovšem, že autorka dokázala v příběhu vraha utajit až do samotného závěru a vy jste tak mohli celou knihu hádat, kdo jím je.

Sečteno podtrženo, v něčem je kniha dobrá a v něčem naopak ne. I z tohoto důvodu jí uděluji 60 %.