Autor: William Ritter
Dílo: Jackaby
Zaměření: Detektivka s prvky fantasy
Nakladatelství: Host

Máte rádi dnes už ikonické postavy jako Sherlock Holmes, slečna Marplová, Hercule Poirot?
Jste snad oblíbenci knih od Carla Ruize Zafóna? Nebo se vám zalíbil LLobregatův román Vesaliovo tajemství? Pokud je vaše odpověď ano, tak vězte, že i Jackaby by se vám měl zamlouvat.

Abigail Rooková právě přicestovala do New Fiddlehamu v Nové Anglii. Píše se rok 1892 a ona si nutně potřebuje najít práci. Potkává R. F. Jackabyho, detektiva objasňujícího nevysvětlené jevy. Mezi ně patří pozorování nadpřirozených bytostí. Abigail má zase jiný dar, dokáže si všímat obyčejných, ale o to podstatných detailů, takže se perfektně hodí na práci Jackabyho asistentky. Hned první den v novém zaměstnání se ocitne na stopě sériovému vrahovi. Policie je přesvědčená, že se jedná o běžného kriminálníka, ale Jackaby si je jistý, že za tím vším stojí nelidská stvůra. Její existenci však, až na pohledného detektiva Charlieho Canea, policie popírá.

Prvně musím pochválit knižní obálku. Ta se velice povedla a dílo vás tak zaujme už i díky ní. Velkým plusem knihy jsou postavy. Jackaby je skutečně takový další Sherlock Holmes. Podivín se vším všudy, ale současně brilantní detektiv. Místo Watsona tu pak máme slečnu Abigail Rookovou. V konečném důsledku by ale vlastně v knize být ani nemusela. Sice si všímá obyčejných a podstatných věcí, ale Jackaby by si určitě i bez ní poradil. Hlavním plus tak u ní nakonec vidím v tom, že fungovala jako takový prostředník mezi Jackabym a okolím. Její nejasné city k detektivovi Caneovi mně pak přišly naprosto zbytečné. Kladně hodnotím i ono zapojení fantasy a celkově kouzelných bytostí do příběhů. Přesně tohle já můžu. Najdeme zde tak žábu, co vypouští smradlavý plyn z očí, nebo kačera, který byl dřív Jackabyho asistent Douglas. Objeví se zde i zmínka o skřítcích, jmenovitě o Klabautermanech, Domovykách a Domojanech. A najde se zde také trol. Další zajímavé kouzelné postavy jsou pak duch slečny Jenny, která žije u Jackabyho doma, nebo detektiv Charlie Cane alias Câni neboli kožoměnec. Vrahem se nakonec ukáže být komisař Swift alias skřet rudočepec. Ten může být zabit jen tím, že se spálí jeho klobouk. Zajímavý je i výskyt bánší (její stesk slyší jen ti, co mají zemřít). Ochuzeni nebudeme ani o inspektora, kterého Jackaby zrovna dvakrát nemusí a kterým je inspektor Marlow. Kapitoly jsou docela krátké a jako by sám autor chtěl dílu dodat ještě více na podivnosti, tak sepsal hodně zajímavou kapitolu. Konkrétně jde o kapitolu 13 obsahující pouze následující text: Na žádost mého zaměstnavatele je tato kapitola vypuštěna, Abigail Rooková. Co tímhle autor zamýšlel, to nechápu, nijak zajímavé mně to nepřijde. Rozsahově je kniha velice krátká (278 stran). v příběhu mi chybělo lépe popsané prostředí. Toho jsem se dočkal jen u domu, kde Jackaby bydlí. Tam se nachází jezírko s ostrůvkem uprostřed domu či obrazy pokryté mechem. V knize se najde i pár vtipných momentů. Například čapka z vlny ze sněžného muže z Alp obarvená směsí namíchanou od baby Jagy a upletená od lesní víly Agathy. Pobavila pak i otázka Jackabyho, zda to je koření paprika, či střelný prach. Úsměvně působí i poslední dvojstránka celé knihy. Celkově však konec neboli dodatek Historie tří ladiček působí vcelku nudně a jako by o ničem. Nedočkáme se ani napětí. Víceméně se zjeví jen, když všichni slyší stesk bánší a vy nevíte, kdo zemře. Následně se ho ještě dočkáme při souboji Charlieho se Swiftem. To je ale vše. Nečekejte ani nějaké podrobné vyšetřování. Vysvětlení vražd se vlastně objeví pouze na jedné stránce.

Autor už napsal i pokračování, které se tedy zatím na našich pultech neobjevilo. Přečtu si ho a třeba bude o něco lepší než tento první díl. Jackaby sám o sobě není špatný. Kdyby se přidalo více napětí, lepší popis celkového prostředí a více vyšetřování, tak to je hned skvělá kniha. Takhle je jen dobrá. Dílo Zafóna a Lllobregata je o něco lepší, a i proto Jackabymu uděluju 75 %.