Líbí a nelíbí

Líbí a nelíbí

Plavec
Joakim Zander

Začátek osmdesátých let Damašek. Špion opouští dítě. Celý život ho pak za to tíží vina. O třicet let později se Kláře Walldéenové, nečekaně ozve její bývalý přítel Mahmúd a požádá ji o schůzku. Sdělí jí, že se dostal na stopu citlivých informací o amerických tajných operacích. Mahmúd a Klára se stanou terčem agentů CIA, kteří mají zabránit zveřejnění informací a zamezit tak mezinárodnímu skandálu. V Bruselu mezitím oportunistickému švédskému lobbistovi Georgi přidělí děsivého klienta a temný úkol…..

Co se líbí tobě nemusí se líbit mně. Asi takhle bych to nyní shrnul. Kniha je srovnávaná se seriálem Homeland u nás vysílaným pod názvem Ve jménu vlasti. Což o to podobnost tu určitě je ať už příběhově, tak v tom, že oboje je nejspíš úspěšné, ale ani jedno se mně nelíbilo. Samozřejmě jsem knihu jinak dočetl, abych vás tu nekrmil lžemi. Dále nechápu, jak si někdo mohl dovolit na americkou obálku tohoto knižního titulu napsat, že dílo je podobné ba stejně kvalitní jako trilogie Milénium od Larssona. V žádném případě. To pak mohu třeba říct, že stejně chutná tuňák a chobotnice.

V tomto díle jsem jednoduše nenašel zalíbení. Samotný příběh mně přišel moc složitý, spletitý ač jsem si na časté cestování zvykl u Mankella ( co zvykl, já se do něj zamiloval), tak tady mně to z nějakého důvodu vadilo. Autor by se jinak mohl více věnovat prostředí a ubrat pár zbytečných odboček, které čtenáře zbytečně odváděli od děje. K postavám pak napíšu, že většina mně jich přišla nesympatických a to i těch kladných. Vadilo mně také, že některé byly docela dopodrobna představeny (někdy až moc) a jiné naopak. Rozsahově se jinak opět jedná o klasiku.  Prapodivný leč nečekaný konec si pak zaslouží plus. Sečteno podtrženo, jak jsem psal na začátku. Co se líbí tobě, tak se nemusí líbit mně. Někomu se toto dílo určitě zalíbí a někomu jako mně ne. Dnes bude málo procent, konkrétně 55%.