My proti Vám (aneb je to v rodině)

Autoři: Lisellotte a Søren Hammerovi vs. Lars Kepler
Díla: série s komisařem Konradem Simonsenem vs. série s komisařem Joonou Linnou
Žánr: detektivní série vs. krimi série

Následující autory spojuje hodně věcí. Píší detektivní a krimi žánr, žijí ve stejné oblasti (Skandinávie – Dánsko a Švédsko), navíc se v tomto žánru řadí mezi první vydávané autory nakladatelství Host z oné současné severské detektivní vlny. Oba autoři také sepsali, případně píší, svou krimi sérii. A také se v obou případech jedná o autorské dvojice, a dokonce mezi nimi panují rodinné vazby. Hammerovi jsou sourozenci a pod pseudonymem Lars Kepler se skrývají manželé Ahndorilovy.

Obecně se tvrdí a i prodejnosti jednotlivých knih to dokazují, že z těchto autorů lépe vychází Lars Kepler. Přesto i Hammerovi mají co nabídnout. Jak to tedy vidím já?

Hammerovi a jejich série

Hammerovým zatím u nás vyšly čtyři díly z jejich série s komisařem Konradem Simonsenem. Osobně jsem pak tyto čtyři díly hodnotil takto: první díl – chvalitebný, díl druhý – výborný, díl třetí – dostatečný a díl čtvrtý – dobrý. Osobně tak považuji začátky této série za lepší a konkrétně druhý díl je dle mého názoru opravdu výtečný, skvělý a další superlativy bych mohl jen a jen přidávat. Třetí díl mě ale opravdu zklamal. Nemohl jsem se do něj začíst, a dokonce mě jeho děj dlouho nudil. První díl je pak hodně dobrý, ale výborný prostě není a čtvrtý díl je dobrý (ale dobrých, nikoliv však skvělých kriminálek je teď na druhou stranu habaděj). Rozsahově opět všechny knihy spadají do oblasti klasiky (408 až 429 stran). Napětí tu je a dá se říct, že dostatečné ale osobně by mně vůbec nevadilo, kdyby ho bylo přece jenom více. Samotné kriminální zápletky určitě zaujmou. Teď něco k postavám. Na jednu stranu hlavní postavu komisaře Simonsena si oblíbíte hned od začátku a celkově tým kolem něj se zdá být hrozně fajn, tedy až na komisařku Paulinu (ale to až od třetího dílu série, kdy změní své chování kvůli tomu, co se jí stalo v díle druhém.) Co se ostatních postav týče, tak snad jen toto: nenadchnou, avšak ani neurazí.

Kepler a jeho série

Začnu velkou pochvalou. Po přečtení každého dílu série s komisařem Linnou se u mě dostavilo takové to „wow“. Rozsahově jsou Keplerovky trošičku delší (496 až 600 stran). Tato série celkově je velice napínavá a příběhy odehrávající se v nich čtenáře chytí a nepustí je dřív, než je nedočte. Musím hodně pochválit i postavy. Hlavně pak tu hlavní, a to komisaře Linnu. Samotné krimi zápletky pak hodnotím velice dobře. Každá kniha z této pětidílné série má strhující tempo a je velice napínavá, drsná a originální. Dle mého názoru z této charakteristiky trošku vybočuje druhý díl (Paganiniho smlouva). Tento díl je takový klidnější a mírnější než ostatní, což mně osobně vůbec nevadí, ba naopak tím Kepler, že umí sepsat skvělé krimi i v mírnější verzi. Velice oceňuji i propojení začátku série s jejím koncem skrz postavu psychiatra Berka. Jinak dle oblíbenosti si u mě jednotlivé díly série (od nejhoršího po nejlepší) vedou takto: Paganiniho smlouva, Hypnotizér, Stalker, Svědkyně ohně a Písečný muž.

Suma sumárum

Přiznávám, že osobně mám radši tu drsnou krimi. Tedy třeba zrovna tu, kterou píše Lars Kepler. Právě Kepler by byl navíc pravděpodobně, kdybych si musel vybrat jednoho svého nejoblíbenějšího spisovatele píšící detektivky, mým nejoblíbenějším autorem. Jeho série s komisařem Linnou je prostě jako celek úžasná, napínavá a originální. U mě je tudíž vítěz jasný a sérii sourozenců Hammerových pasuji do role poražených. Jejich série je, co se kvality týče, docela nestabilní a některé postavy z ní tak úplně nemusím. Navíc tato série je zástupcem klidnějšího či mírnějšího krimi, dá-li se to takto vůbec označit, což mně osobně jinak nijak zvlášť nevadí, ale myslím, že tento směr zvládli jiní autoři lépe (např. Mankell, Seghers, Kallentoft). Přesto i tato série má své kvality (druhý díl je výborný a první díl je také hodně dobrý). Jsem jinak ale vcelku zvědav, jak si povedou případné další díly této série, jelikož na rozdíl od té Keplerovy, ještě není ukončená.

Tak to mám tedy já a jak jste na tom vy?