Pochybní hrdinové

Hans Rosenfeldt, Michael Hjorth – Temná tajemství, Učedník

vs.

Mons Kallentoft, Markus Lutteman – Zack

Komisaři, detektivové a vůbec všichni vyšetřovatelé zločinu jsou komplexní postavy, a tak u nich kromě dobrých vlastností mnohdy vídáme i opak. Mnohdy řeší své osobní problémy a kolikrát ne zrovna šťastně. Jsou to takoví malí hrdinové s občas pochybným chováním. Já z nich pro vás vybral dva, které jsou svým způsobem v plejádě mnoha z nich na poli současné severské detektivní literatury nejzvláštnější. Jedná se o psychologa Sebastiana Bergmana od autorů Rosenfeldt, Hjort a o detektiva Zacka Herryho od autorů Kallentoft, Lutteman.

Temná tajemství a Učedník

Nutno podotknout, že série s psychologem Bergmanem už má u nás více vydaných titulů než jen tyto dva, ale já zatím četl jen je. Jak se mně Temná tajemství líbila, tak Učedník mě naopak hodně zklamal.
Nyní už přejděme k samotnému Bergmanovi. Je to psycholog, který se díky případu dostává mezi jednu partu ze stockholmské kriminálky. Přijat do týmu však není zrovna nadšeně. Ostatním členům totiž vadí jeho neurvalé způsoby a bezohledné chování zapříčiněné ztrátou rodiny. Situace se ještě zkomplikuje, když Sebastian zjistí, že jedna ze členek kriminálního týmu je jeho dcera.
Sebastian Bergman je hodně zajímavá postava. Vytáčí vás jeho neurvalé chování, pesimismus a flirtování snad s každou ženou a svým způsobem ho neomlouvá ani to, že přišel kvůli tragédii o rodinu. Přesto mu místy ve skrytu duše fandíte a snad se vám i jeho neurvalé chování, flirtování atd. občas zalíbí. Bez toho by koneckonců nebyl Bergman Bergmanem, ale jen dalším obyčejným vyšetřovatelem.
Teď už k samotným knihám. V Temných tajemstvích se řeší případ malého Rogera Eriksonna, kterému někdo vyřízl srdce z hrudi. V Učedníku jsou pak Sebastian a kriminalisté na stopě vrahovi, jehož vraždy se hodně podobají vraždám jiného vraha, který byl i za pomoci Bergmana poslán za mříže.
Temná tajemství jsou skvělá detektivka a rozhodně těží z toho, že jde o prvotní setkání s postavou Sebastiana Bergmana. Tudíž je to pro vás celé takové nové a vy stále očekáváte, jak se co vyvine. Rozsahově se pak u této knihy pohybujeme na 464 stranách. Samotný příběh je napínavý, nijak nevázne, má uspokojivý konec a i ostatní postavy v něm nejsou sepsány špatně. Na prvotinu těchto autorů rozhodně uspokojivý výsledek, který jsem hodnotil 80 % a už se těšil na druhý díl této série. S ním však dorazilo zklamání. Problém bylo se do knihy vůbec začíst, jelikož jednoduše nudila (asi 100 z celkových 544 stran) a to není úplně ideální. Závěr knihy je naopak moc rychlý a máte ho hned za sebou. Problémem byla i postava samotného psychologa Bergmana. Nedokázal jsem si na něj do konce knihy udělat nějaký ucelený názor a ten já k postavám potřebuji. Takový detail, který až tak vadit nemusí, je ten, že když Sebastian potřebuje být blíž ke své nově nalezené dceři, tak se zrovna objeví vrah, jehož vraždící řádění je nápadně podobné řádění jiného vraha. Vraha, který byl i díky pomoci Bergmana nakonec dostán za mříže. V životě se občas objeví náhody, ale tohle mně přijde, jako docela velká náhoda. Obecně i vztah Bergmana s dcerou je takový mírně řečeno divný. Ona neví, že je její otec a on ji tajně pozoruje v jejím bytě sedíc venku na větvi stromu. Ze začátku vám to přijde úsměvné, ale pak vám to snad dokonce přijde až trapné. Jako plus pak vidím další postavy v knize, které opět zaujmou. Učedník je celkově o dost horší než Temná tajemství, a i proto jsem tuto knihu ohodnotil jen 55 %.

Zack

Zack je první díl chystané série se stejnojmennou hlavní postavou. Někdo brutálně zavraždil čtyři Asiatky z masážního salónu v Södermalmu ve Stockholmu, zatímco pátá žena je nalezena u Södermalmské nemocnice s vážnými zraněními. Stopy, na jejím těle naznačují tomu, že byla napadena zvířaty. Zack Herry je chlapík z předměstí, který má slibně nakročeno mezi nejlepší kriminalisty stockholmské policie. Po nocích však vymetá kluby a šňupe kokain s lidmi, které by měl ve skutečnosti zatýkat. Ví, že mu to nebude procházet věčně, ale nedokáže přestat. Spolu s kolegyní Deniz se Zack snaží zjistit, co stojí za södermalmskými vraždami. Jde o nenávist, rasismus nebo obchodování s lidmi? Jedna věc je jistá: když nenajdou vraha, zemřou další ženy. Zack je příběhem detektiva, který se jako moderní Herkules snaží vyčistit stockholmské kriminální podzemí.

Jedním z autorů této detektivní série je pan Kallentoft a to je rozhodně záruka kvality. Na druhou stranu i díky tomu nad textem přemýšlíte mnohdy ve stylu, že tahle pasáž je celý Kallentoft a tahle by zase mohla být od druhého autora Luttemana a neužíváte si tak text úplně čistě, jak by si rozhodně zasloužil. Přesto na mě z této knihy více dýchá právě Mons Kallentoft. Malin Forsová tak dostala úžasný protějšek. Postava Zacka je jednoduše úžasná. Sice šňupe kokain a mnohdy i s dalšími zločinci, ale vy si ho prostě zamilujete, jelikož ve skrytu duše je to neskutečný dobrák a sympaťák. A tohle dokázat je podle mě docela majstrštyk. Celkově jsou postavy obrovským plusem tohoto prvního dílu série. Líbí se mi i určitá místy větší drsnost příběhu. Děj samotný pak úžasně plyne a nechybí mu napětí. Rozsahově se znovu jedná o klasiku (400 stran) a samotný závěr je pak naprosto úchvatný. Inspirace řeckou mytologií je určitě skvělý nápad a zde byl navíc skvěle realizován. Tuto knihu jsem hodnotil 100 % a už aby tu bylo pokračování této skvělé série.

Suma sumárum

První díl série se Zackem Herrym je skvělý a snad u jeho pokračování nenastane stejně velký pokles kvality jako u série s Bergmanem. Osobně tedy doporučuji Zacka¸ten nemá jednoduše chybu. Chcete-li však kriminální sérii s více vydanými díly, tak sáhněte po knihách autorské dvojice Hjorth,Rosenfeldt. Temná tajemství jsou také skvělá. Učedník mě už zklamal. Ať už se však rozhodnete jakkoliv, tak vězte, že v každé z těchto dvou sérií na vás čeká hodně zajímavá hlavní postava.