Severní vítr je krutý

Autor: Zygmunt Miloszewski
Dílo: Hněv
Žánr: Detektivní román
Nakladatelství: Host

Prokurátoři a policisté nemají v přílišné oblibě případy domácího násilí. Vadí jim na tom, že se většinou jedná o slovo proti slovu. Nemají také rádi, když oběti často své výpovědi mění či je dokonce odvolávají. Stejně tak to má i prokurátor Tedor Scazcki, který žije už třetím rokem v Olštýně. Jednoho dne ho pošlou do protileteckého krytu, kde byla během silničních prací nalezena lidská kostra. Sczacki je přesvědčen, že se jedná o ostatky olštýnského Němce z dob války. Nenechá ho však pohřbít a jeho kostru předá místní lékařské fakultě ke studijním účelům. Tím považuje tento případ za uzavřený. Netuší však, že to bude nejsložitější případ v jeho kariéře a že se do něj nakonec tak zaplete, až úplně ztratí profesní odstup a bude nucen dělat nevratná rozhodnutí.

Trilogie s hlavní postavou prokurátorem Scazskim je dopsána a vy si tak můžete užít její poslední třetí díl. Nicméně jak se povedl?

Kladně hodnotím, že až do konce knihy vlastně nevíte, kdo vlastně potrestá zlo a kdo bude tím potrestaným. Plusově hodnotím i pár opravdu mrazivých scén a celkově se mi líbí, že je kniha docela napínavá. Příběh jako takový mně však místy přišel až překombinovaný. Silnou stránkou knihy jsou postavy. Místy nerudný a zvláštní prokurátor Scazski je nesmírně zajímavá figurka a nepokulhává za ním ani jeho nový pomocník Edmunk Falk. Ten působí jako takový protipól Scazského. Hotový gentleman a dobrák od kosti. Skvělá je atmosféra díla. Celé je to takové ponuré, temné. Místy vás možná překvapí vedlejší děje, které zpočátku nebudou dávat čtenáři logiku, ale nakonec se vždy ukáže, že přece jenom nějakou tu spojitost s hlavním dějem měly. Účinně působí i to, že se jedná o poslední díl z trilogie, čtenář je totiž zvědav, jak to celé skončí. A dopadne to nakonec díkybohu uzavřeně. Rozhodně je ale škoda, že se už s prokurátorem Sczaskim nepotkáme. Ještě větší škoda by pak byla, kdyby se potvrdily zvěsti, že autor detektivní žánr po sepsání tohoto díla pověsil na hřebík. Dále působí zajímavě i samotné téma domácího násilí a až krutě vyznívá jistá apatie k němu, která z knihy vyzařuje. Autor k tématu přistupuje bez příkras a stejně tak přistupuje i k samotnému Polsku, což se mně na něm velice líbí. Prostě nedělá ze své země nějaký učiněný ráj, ale napíše, co si o ní myslí. Jediné co mně pak v příběhu chybělo, bylo trochu víc historie. Zde jí bylo oproti předešlým dílům méně.

Severní vítr tedy i nám přivál poslední díl z trilogie s prokurátorem Scazskim a nutno dodat, že se jedná o příběh místy dosti krutý. Já ho hodnotím 75 %. Možná mně nakonec i knihy tohoto autora budou chybět. Občas je to totiž dobré detektivky ze severu něčím obměnit.