Vyhnání Gerty Schnirch

Vyhnání Gerty Schnirch

Vyhnání Gerty Schnirch
Kateřina Tučková

Vyhnání Gerty Schnirch je jednou z úspěšných knih Brněnské autorky Kateřiny Tučkové. Tato kniha pojednává o válečném i poválečném Brně. Kniha je velmi emotivní, protože autorka k ní má zvláštní vztah vzhledem k tomu, že ona sama žije na místě, kde se odehrává. I přestože autorka čerpala jak z vyprávění pamětníků, tak i z archivů, Gertin příběh je smyšlený, ale odehrává se v reálném prostředí na pozadí historických událostí. Autorka napsala knihu z pohledu Němky, která se stala obětí české nenávisti. Kniha se stala velmi rychle populární, jelikož otázka odsunu Němců je i po tolika letech sporná.

Hlavní hrdinkou knihy je Gerta Schnirch, která se narodila ve smíšené rodině. Její otec je Němec, který se  po vypuknutí druhé světové války hlásí k nacistické ideologii. A její matka je Češka, která s nacismem a okupací Československa nesouhlasí. Hlavou rodiny je ale otec, a proto je Gerta i s jejím bratrem Fridrichem vychovávána jako hrdá Němka, která musí zastávat otcovy názory.

Ale když Gerta začne dospívat, začne se vymykat otcově kontrole. Kamarádí se s českou dívkou, doma mluví pouze česky a dokonce přestane chodit do Svazu německých dívek, protože neuznává nacistickou ideologii.

Přestože Gerta celý svůj život odmítala podřídit se nacistickému režimu a nikdy neudělala to, co od ní říše očekávala, stala se  terčem nenávisti Čechů vůči Němcům na konci druhé světové války.

Kniha byla autentickým zážitkem, jenž doslova sálal atmosférou Brna za druhé světové války. Vcítila jsem se do situace obyčejných Němců, kteří se stali obětí druhé světové války, a měla jsem možnost vidět situaci války z jiného pohledu, než jsem u  většiny autorů zvyklá.

Proto mě tato kniha nadchla a podle mého názoru je cena (Magnesia Litera 2010), kterou za ni autorka  dostala, zcela oprávněná.