Ženy, které hrají důležité role

Autor: Graham Masterton
Dílo: Červená lucerna
Žánr: krimi román
Nakladatelství: Host

Na zakrvácené matraci ve špinavém bytě v Corku leží mrtvý muž. Někdo na něj zblízka vystřelil a zohyzdil tak jeho tvář k nepoznání. Katie Maguirová však brzy zjistí, o koho se jedná: je to Mawakiya, nigerijský pasák, který pracoval pro šéfa obchodu s bílým masem Michaela Gerretyho, jehož se Katie roky neúspěšně snažila dostat do vězení. Ví, že její povinností je dopadnout vraha. Ale Mawakiya byl zlý člověk, který prodával mladé dívky. Město je bezpečnější, když je mrtvý. Pak je ovšem zavražděn další pasák a Katie se musí rozhodnout: Je toto konání samozvaných strážců spravedlnosti přípustné? Jak je zastavit?

Takovýto příběh vypráví již třetí pokračování krimi série s postavou komisařky Maguirové. Jak je už z názvu patrné, v tomto díle budou hrát důležitou roli ženy. Celkově jsou postavy opět tím, co se autorovi povedlo zpracovat na výbornou. Katie Maguirová opět nezklamala a už se z ní v mých očích stává taková Malin Forsová Irska. Silná žena, komisařka, která to však v osobním životě stále nemá fajn, i když to vypadá, že místy svítá na lepší časy. Jsou to však stále jen krátké chvíle. Plusem hodnotím i postavu nové kolegyně Katie. Jediné, co bych tedy osobně z příběhu vypustil, by byla ta její lesbická chvilka. Ženské postavy jako celek jsou pak hybnou silou tohoto dílů série a musím za jejich zpracování autora hodně pochválit. I mužské postavy tu však rozhodně stojí za zmínku. Bez nich by příběh nebyl tak dobrý a postavy jako John (komisařčin přítel), zkorumpovaní policisté, nový komisařčin šéf atd. jsou určitě, když už nic jiného, zajímavé postavy. Samostatnou kapitolou je pak postava vraha. Nebudu prozrazovat, co se ve spojitosti s ním děje v knize, jelikož vás nechci připravit o ten moment překvapení a požitku z toho následného zjištění, ale věřte, že je to hodně originální, překvapivé a stojí to za to. Nebyl by to pan Masterton, kdyby si opět pro nás nepřichystal nějaké ty opravdu děsivé a opravdu násilné scény. Tentokrát nás tak čeká řezání ruky zaživa (sama oběť si musí tu svou ruku odříznout pilkou). Hrůzostrašných pohledů je ale v knize mnohem víc, leč nebudu prozrazovat co. Dále pak dodám, že i Červená lucerna je napínavá, nenudí, nemá hluchá místa a místy i dost překvapí. Rozsahově se pak znovu jedná o klasickou verzi současných detektivek (399 stran).

Musím uznat, že Graham Masterton se pomalu stává mým hodně oblíbeným autorem. Jeho krimi série s komisařkou Maguirovou se hravě vyrovná skvělým severským knižním kriminálkám a za mě dokonce některé i s přehledem předčí. Zatím je tato série úžasná a už se těším, až v našich končinách vyjdou její další díly. Červenou lucernu jinak hodnotím 90 %. Dal bych i více, ale trošku mně tam chyběl ten nádech mystična a tajemna, které se objevovalo ve dvou předchozích dílech série.