Sever X Západ aneb drsné to ženy

Mons Kallentoft – krimi série s inspektorkou Forsovou

vs.

Graham Masterton – krimi série s komisařkou Maguierovou

Byť hlavními představiteli kriminálek jsou povětšinou zástupci mužského pokolení, tak se najde i pár výjimek. Jmenovitě třeba zrovna u těchto dvou autorů. Volba to myslím byla více než dobrá. Dané hlavní ženské postavy si svůj úspěch rozhodně zaslouží a dokazují nám, že umí být leckdy drsnější než muži a i lepší v mnohých věcech.

Mons Kallentoft

Kallentoft se dnes už řadí mezi ty nejlepší a nejoblíbenější nejenom severské, ale celosvětové autory kriminálek, a nutno říct, že právem. Svou slávu si zasloužil právě stále ještě pokračující sérii s hlavní postavou inspektorky Forsové. U autora obecně zaujímají ženy velké postavení, jelikož další hlavní postavou, která dostává čím dál tím víc prostoru, je i dcera inspektorky. Letos u nás vyjde už osmé pokračování této série a musím za sebe dodat, že zatím měla pouze jeden trochu slabší díl, a to Podzimní vraždu. Zimní oběť je pak dobrá, ale ostatní knihy ze série jsou jednoduše skvostné. Autor nenudí, dokáže překvapit, jeho jazyk je velice osobitý a hlavně má své jasné poznávací znamení, nám milovníkům krimi dobře známé. V jeho knihách totiž promlouvají duše mrtvých. Myslím, že to je velice originální a zatím jsem to neviděl u žádné jiné kriminálky. Kallentoftovi kriminálky jsou pomalu až lyrické, když to přeženu. Nedočkáte se tak žádného krváku, ovšem to vůbec nevadí. Rozsahově jsou pak všechny jeho kriminálky klasikou. Žádná určitě nemá přes 500 stran. Autor umí skvěle vykreslit danou atmosféru okamžiku, umí vás pohltit a vtáhnout do děje. Výtečně dokáže popsat i prostředí a atmosféru města Linköpingu, což je město, kde je právě Malin Forsová inspektorkou. Za výtečný počin se pak rozhodně dají považovat i postavy. Hlavně Malin se opravdu povedla a nutno dodat, že Mons ji vůbec nešetří. Celou kriminální sérii pak hodnotím na výbornou a všem ji vřele doporučuji.

Graham Masterton

Z chladného severu se přesuňme na deštivý západ Evropy. Konkrétně do městečka Cork. Zde úřaduje jako komisařka neohrožená Katie Maguirová. Drsné, mlhou prolezlé a deštěm promočené prostředí kriminálkám sedí stejně jako to chladné severské, navíc ho autor dokáže skvěle popsat. Ostatně popis prostředí je jeho silnou stránkou. Umí však skvěle sepsat i postavy. I zde se nejvíce povedla postava hlavní, a to tedy postava komisařky. Ihned si ji oblíbíte, jelikož to je zásadová, silná a sympatická žena a hlavně opravdu dobrá komisařka.  Ani u Mastertona se nedočkáme nějaké změny v rozsahu jeho knih. I zde počet stran jednotlivých dílů odpovídá klasice. Rozdíl oproti sérii od Kallentofta je však v počtu vydaných dílů. Série s komisařkou má totiž zatím jen čtyři díly a ten poslední vyšel teprve letos v lednu. Ještě jsem ho nečetl, takže ho nemohu hodnotit, ale rozhodně se na něj snad brzo chystám. Ostatně první tři díly mohu jen vřele doporučit. U mě v žebříčku se všechny nachází na víceméně stejné úrovni, všechny jsou skvělé. Jak je Kallentoft typický promlouváním mrtvých duší, tak i Masterton má svůj typický rys. Násilí a drsnost. Nutno dodat, že někdy možná až moc velké násilí a velkou drsnost. Čekejte tak třeba bombu v kryse, utrhané lidské údy, stahování kůže zaživa, ženu s mužským pohlavním orgánem atd. Masterton rozhodně není puritán, ale zase je tím jasně zapamatovatelný. Samotné kriminálky se čtou velice snadno, hned vás vtáhnou do děje, nenudí, napínavé jsou také a nemají zbytečné odbočky od hlavního děje. Dodám, že ani tady nejedná autor s hlavní postavou v rukavičkách, ale čteme kriminálky, ne pohádky.

Suma sumárum

Obě série jsou skvělé, obě mají skvělé promyšlené zápletky, obě mají něco svého typického a hlavně vám obě nabídnou skvělou hlavní hrdinku. U mě nakonec z těchto dvou možností vítězí sever a krimi série pana Kallentofta. Na můj vkus je totiž Masterton místy až moc drsný a i prostředí je mi více sympatické to ze Švédska. Rád bych se tam i někdy podíval. Velice sympatický je mi pak i ten zapamatovatelný znak u tohoto autora, ono promlouvání mrtvých duší. Já však promlouvat nijak nebudu a naopak vám vřele obě krimi série doporučím. Myslím, že nebudete litovat.