Na ocet

Na ocet

Zcela nečekaně se mi do ruky dostala kniha s názvem Na ocet od spisovatele, scénáristy, dříve i moderátora a především humoristy Jiřího Růžičky. Musím se přiznat, že i přes mé zprvu nejisté pocity jsem ji nakonec přečetla jedním dechem. A to nejen díky její „kabelkové“ velikosti.

Tato novela je ve skutečnosti vtipnou zpovědí pětatřicetileté, plnoštíhlé a zoufale osamělé sekretářky Daniely, která hledá pana Pravého snad všude, kde se dá – v práci u kopírky, ve firemní kantýně, při běhání v parku, v posilovně při marné snaze zhubnout, na internetovém chatu a nakonec snad i pod obalem čokolády. Ta je ostatně Daninou nejvěrnější přítelkyní, protože kamarádka Lucie ji využívá pouze jako chůvu pro své dvě neposedné děti.

Zatím to vypadá černě, protože jediný chlap, který by měl o Danu zájem, je její starý, odporně slizký a ke všemu ženatý šéf. Ale když se ve firmě objeví jako nová posila pracovního týmu šéfův syn Michal, zdá se být opět vše zalité sluncem. Tedy aspoň do chvíle, než Dana zjistí, že má Michal přítelkyni s postavou modelky a nulovou oduševnělostí. Dana se cítí být v nevýhodě, ale přesto se nevzdává a snaží se na sebe všemožnými (především nemožnými) způsoby upozornit. Bohužel její snaha zapůsobit má často zcela opačný účinek. Jednoho dne se však ocitne Michalovi blíž, než kdy doufala, a díky ironii osudu dojde ke svému vysněnému cíli.

Snad proto, že je autorem knihy muž, je napsaná s tak osvěžující nadsázkou. Věřte mi, že jakmile se do Danielina deníku začtete, už ho nebudete chtít odložit. Osobně tuto knihu doporučuji všem ženám, které se cítí opuštěné nebo trpí pocitem méněcennosti, protože tato kniha vás zaručeně pozvedne na duchu. Také ji však doporučuji všem mužům, kteří by rádi nakoukli do tajuplného zákoutí ženské duše a ještě se u toho upřímně pobavili.

Barbara Novotná

Samozřejmě jsem četla už jako malá školačka, ale pravá láska ke knihám přišla ve čtrnácti letech, kdy jsem v mámině knihovně objevila dívčí románek Kopretiny pro zámeckou paní. Od té doby jsem přečetla nespočet knih snad všech žánrů. Našla jsem se především v historických románech. Ale jelikož mám velice ráda moderní věci, přišla jsem na chuť i dnešní literatuře pro mladé. Čtu především pro ten pocit odpoutání se od reality. S knihou můžu cestovat v čase nebo na několik okamžiků prožít život někoho jiného či zažít věci, o kterých se mi ani nesnilo. Mé milované rodině je už naprosto jasné, že v případě požáru v našem domě budou knihy mezi prvními věcmi, které poletí z okna, neboť po mých dětech a mém muži, jsou to mé největší poklady.