Deníček moderního fotra

Deníček moderního fotra
Dominik Landsman

V této recenzi se budu zabývat knížkou, která přeskočila v prodeji i Láďu Hrušku a jeho kulinářské rady. Kdo má, možná lehce zvrácený, smysl pro humor, rozhodně nebude této malé blešky litovat.

Dominik Landsman je autor nejenom této knihy, ale i blogu, kde se s čtenáři dělí o své zážitky z rodičovské dovolené. Původně to byl nevinný koníček, ze kterého se nakonec vyklubala velmi zábavná a úspěšná knížka. Jeho styl podání je opravdu humorný, nebere si servítky se slovníkem a opravdu upřímně dokáže čtenáře rozesmát.

Knížka vypráví život fotra, kterému se zrodilo štěstíčko jménem Čeněk. Dominik vypráví o průběhu těhotenství ženy Nataši, ale když se prcek narodí, to teprve začíná zábava. Od zapíchnutého dinosaura v oku, ke statečnému zachraňování před pádem ze schodů. Neustálý boj s malým tyranem Čeňkem je brán s nadsázkou, ironií a sarkasmem. Kniha samotná je rozdělena do šesti částí, z nichž každá má několik kapitol. Vypráví o životě před narozením malého Čeňka, o přípravách na Čeňkův příchod na svět, o prvních momentech s Čeňkem a o proplouvání všedními dny, problémy, radostmi. Nechybí příběhy o předporodních kurzech, porodu, první noci ve třech a dalších situacích a zážitcích ze života malé rodinky.

Mám silný pocit, že kdyby podobné dílo se stejným slovníkem napsala žena na mateřské, dočkala by se ukamenování a možného vězení za všechny vražedné představy, které někdy zacházejí až do absurdnosti, a za všechny sebevražedné představy zase doporučení k návštěvě psychiatra. Mužské podání je ale svojí neobvyklostí a stylem humoru, který je podle mého naprosto úžasný, více než skvěle přijatelné. Je to smršť nekontrolovatelných záchvatů smíchu.

Deníček moderního fotra někoho pobaví, někoho vyděsí a někomu možná poradí v tom, jak různé věci radši nedělat. Pro mě  samotného to byla výborná zábava a možná i skrytá rada o nepočetí žádného potomka. Knihu si asi více užijí právě ženy, či páry, které už mají po mateřské, kdy jim kniha navede hřejivého pocitu nostalgie na stresující, ale snad někdy i zábavné situace, které oni sami zažili.