Knižní film? Ano – LIDICE

Knižní film? Ano – LIDICE

Muž, který přežil Lidice
Zdeněk Mahler

Titul Muž, který přežil Lidice je rozšířenou volnou variací na známé téma lidické tragédie, která se stala předlohou českého stejnojmenného filmu Lidice z roku 2011. Autor Zdeněk Mahler se zánikem obce Lidice zabýval na základě mnohaletého zkoumání osudů skutečných lidí. V krátkých obrazech je v knize načrtnuta rodinná tragédie Františka Šímy, obyvatele obce Lidice, která se prolíná s neštěstím českého národa v čase německé okupace. Nacházíme se v době těsně před 2. světovou válkou na svatbě, kde Šímův starší syn v opilosti vyprovokuje rvačku kvůli otcově milence. Otec při hádce nešťastně zabije svého syna a je odsouzen na 4 roky do vězení, což mu paradoxně zachrání život. O zničení obce, kterou po atentátu na říšského protektora Reinharda Heydricha vypálili jako odplatu nacisté, se ve vězení vůbec nedozvěděl. Po propuštění z vězení se o Vánocích 1942 vrací domů a zjišťuje, že místo, kde dříve byly Lidice,  je teď  pouze velká zasněžená pláň.

Zdeněk Mahler je český spisovatel, scenárista a muzikolog. Je autorem mnoha scenáristických předloh, podle nichž vznikly například filmy: Svatba jako řemen, Božská Emma, Zabudnite na Mozarta. Mezi jeho populární tituly patří například monografie o Tomáši G. Masarykovi.

Kniha se četla velmi dobře, zařadil bych ji do oddechové literatury, protože se v podstatě čte sama. Kniha není rozdělaná na kapitoly, ale spíše na jednotlivé scény tak jako ve filmu. V knize se nachází i pár ilustrací, které se stylově hodí k textu a jejichž autorem je Aleš Čuma. Kniha má bohužel pouze 101 stran, a proto ji bez problémů přečtete za hodinu.

zakoupit Jota