Město stínů

Město stínů

Město stínů je další román známé britské prozaičky a novinářky, která se do povědomí čtenářů dostala hlavně díky historické krimi sérii Vykladačka smrti.

Knížka na první pohled zaujme svým obalem v tvrdých deskách, kde je koláž s černobílou fotografií ženy na zeleném pozadí, s židlí z 30. let minulého století. Při otevření knížky nás mile překvapí kvalitní papír s většími písmeny, slibující snadné a rychlé čtení.

Ariana Franklinová zasadila děj své knihy do meziválečného Berlína, který, jak víme z historie, je zmítán finanční i politickou krizí.

Již v prvních řádcích knihy se dovídáme, že děj směřuje k tragedii v podobě smrti několika lidských bytostí. Hlavní hrdinka se jmenuje Ester a, jak se postupně dočítáme, je to ruská židovka, která má na tváři jizvu. I přes toto ošklivé zohavení našla v obtížné době práci v jednom z nočních klubů jako sekretářka. Později, na příkaz svého šéfa, má připravit mladou neznámou ženu, které pomohli z blázince, aby se z ní stala možná přeživší velkokněžna Anastázie Romanovna. Od této části knihy můžeme vytušit, kdo se za neznámým původem Ester ukrývá. Franklinová nás ale nechává několikrát balancovat na hraně pochybností.

Děj se i navzdory anotaci přenáší do 30. let a je stále velice dynamický a má jasnou dějovou linii. Zajímavý je i autorčin literární postup, kdy zpracovává několik pohledů na stejnou událost. Počáteční podezření o původu Ester se nám v závěru potvrzuje a vyznívá dost triviálně, ač jí autorka nachystala půdu pro skutečně komplikovanou a děsivou zápletku.

Kniha kopíruje trend románů s kriminální zápletkou bez hlubších myšlenek a je založena na čtivosti.

zakoupit Jota