Lolita v 21. století (Tygře, tygře planoucí…)

Tygře, tygře
Margaux Fragoso

Nezapomenutelná nymfická klasika Vladimira Nabokova a novodobá provokativní zpověď z amerického prostředí malé nymfičky, která díky svému neuvěřitelně vydíravému postoji ke své těžké životní situaci nemá sílu bojovat s realitou, se kterou se musí potýkat.

A také báseň Tygr od Williama Blakea. Dvě naprosto odlišná díla, dva neuvěřitelné příběhy, které ale spojila jedna autorka, aby dokázala sepsat svůj život do příběhu na téma, které je v dnešním světě tabu!!!

Upřímně nemůžu říct, že se mi kniha nelíbila, protože autorka má dost podobnou hloubku vyjadřování jako již zmíněný Nabokov.

Byla jsem velice nadšená a zklamaná zároveň. Některé části jsou až dost předvídatelné a potom je tady ten fakt, že tohle je zatím jediný knižní titul, v kterém je každá postava nějak duševně poznamenána, přesto to bylo přímo zmíněno pouze o jediné. I když je pravda, že každá z těchto postav má velmi zajímavě promyšlenou psychiku. Co se týče těchto duševně nemocných lidí, tak vám může kniha Tygře, tygře poskytnou širokou škálu všech duševních nemocí od schizofrenie přes maniodepresivitu, agresi, sebedestruktivitu atd…

Ale přece jen určitá míra normální lidské zdravé zvědavosti a také naprostá empatie mě donutila hltat každé další slovo, každou stránku a  díky takovému stylu psaní, které vás nevyhnutelně,aniž byste chtěli, vtáhne do děje a donutí vás vyloženě prožívat doslova každou kapitolu. A hlavně nic vás nedonutí přestat číst a odejít jen na chvíli.

Jednoho dne se malá sedmiletá holčička setkala na plovárně s o 44 let starším mužem Peterem, s kterým si okamžitě padla do oka. V té době ovšem netušila, že se jedná o nechutně domýšlivého násilného pedofila, se kterým ovšem udržovala “vztah“ do svých 21 let. Peter se v této knize vyjadřuje o “vztahu“ s malou dospívající slečnou jako o nepochopené lásce. Zatímco u Margaux (Margo) je s postupem věku poznat nesnesitelná nenávist k člověku, který jí vzal celý život, ale zároveň lítost a malý náznak náklonosti. K prohloubení jejich vztahu z pouze nevinně kamarádského na milenecký přispělo hlavně Margouino okolí zejména kvůli jejímu otci, který má tendenci neustále někoho ponižovat, až násilně napadat a také její paranoidní matce která pro změnu trpí představou, že jí chce každý zabít. Až v době dospívání začala Margaux litovat všeho co byla schopná udělat jen proto, aby se stala pro aspoň někoho důležitá a výjimečná což zase pouze přispělo k prohloubení jejímu pozdějšímu rozvinutí duševní nemoci.

Na konci této knihy je dost znatelný autorčin záměr a sice, že kdokoliv s podobnou životním situací může začít něco dělat. Ovšem řekla bych, že závěr knihy dost selhává, jelikož právě tento až někdy nepříjemně hluboký text může ve člověku někdy vyvolat až jakousi lidskou averzi a nechutnost možná až nenávist vůči lidské nenasytnosti po opravdu jakékoli sexuální fantazii.

Na přebalu knižních desek se nachází věta: ,,Margaux Fragoso se podařilo neuvěřitelné, polidštila pedofila.“ Upřímně tento výrok se mi zdá, po přečtení celé této knihy a vzhledem k ne až tak překvapivému závěru, pouhou nesmyslnou fraškou, která má za úkol čtenáře donutit si myslet, že celý tento příběh je pouze houpá lidská chyba. Nejedná se polidštění, ale o nesnesitelnost bytí nebo spíše přežívání v jeho špinavém, poskvrněném těle. Peter ke konci svého bytí nedokáže existovat sám se sebou, protože si  konečně uvědomí, že celý svůj život  zabíjel životy dalších nevinných lidí, které budou navždy poznamenány právě jen jeho bytím.