Publikuj a propadneš peklu

Publikuj a propadneš peklu

Co po ní zůstalo
T. R. Richmond

Krátce po přečtení knihy Co po ní zůstalo z pera T. R. Richmonda mám poněkud rozporuplné pocity. Popravdě, ani po téměř 400 stranách této knihy nevím, co si o ní mám myslet.

Jistě, mohla bych se inspirovat výroky uvedenými na obálce knihy, tedy že jde o výtečný detektivní román či zajímavý psychologický thriller, ale, víte, nějak se s tím nemohu ztotožnit. Ten příběh bych nenazvala ani detektivním, ani thrillerem. Možná románem v dopisech, ačkoli lze považovat útržky z diskuzních fór, chatů a e-mailů za skutečné dopisy? Fiktivní biografie, možná. Fiktivní biografie formou dopisů. Ne, nemám slov.

Pokusím se krátce nastínit, o čem kniha je, i když  děj není  ani chronologický. Ústřední postavy jsou v knize dvě. Profesor Cooke a Alice Salmonová. Je otázkou, jestli je možné považovat za hlavní postavu dívku, která už je vlastně od začátku knihy mrtvá. Jaká byla se dovídáme pouze formou deníkových zápisků, různých článků a díky vyprávění jiných lidí. Profesor Cooke, který kdysi velmi dobře znal Alicinu matku, se rozhodne poskládat Alicin životní příběh (a příběh její smrti) z útržků informací, které se mu daří shromažďovat. Opilá novinářka Alice, která se utopila. Rozporuplná Alice, která trpěla depresemi. Odvážná Alice, která se vždy nějak poprala se životem. Nakonec to vzdala. Spáchala sebevraždu. Anebo ne?

Ústřední myšlenka knihy se točí kolem sociálních sítí, médií, internetu a informací, které zůstávají, navždy zaseknuté jako háček v internetové síti, ještě dlouho poté, co zemřeme nebo se pokusíme alespoň zmizet ze světa, ve kterém každý ví o každém všechno. A musím ocenit realističnost, s jakou autor tento svět ve své knize vykreslil – nejspíše proto, že sám je novinářem, a tak ví, jak to v žurnalistické branži chodí. Proto myslím, že kniha nejvíce osloví mou generaci, mládež, která je na internetu jako doma. Odkazy na písničky, které vyšly v posledních několika letech a umístily se na vrcholcích mainstreamových hitparád. Twitter, Facebook a diskuze, v nichž se střetávají názory lidí, kteří se nikdy neviděli a nejspíš by nebyli tak odvážní, kdyby se nemohli ukrývat za obrazovkou. Sociální studie dnešního světa. Nic nezůstane utajeno. Vůbec nic.

„Publikuj a propadneš peklu,“ jak říkala Alice. Cooke si s ďáblem zatančil, vyhrabal všechna tajemství a napsal o nich knihu. Už neměl co ztratit. Přesto nejde jen o Alici. V knize se dočteme o příbězích mnoha dalších lidí, těch, kteří s ní byli více spojení. Její matka, bývalý přítel, nejlepší kamarádka.

Kniha pro mě nebyla detektivkou, nenacházela jsem spojení mezi „důkazy“, necítila jsem se být součástí vyšetřování, které vedlo k překvapivému konci. Mnoho omáčky okolo a hlavní linka se nějak ztratila. Napětí jsem cítila jen málo, akce, drama či strach jako v thrilleru jsem neobjevila. Ale kniha se mi četla dobře. Brala jsem knihu jako psychologickou studii jejích postav a sociologickou studii dnešní doby a našla v ní věci, se kterými se v životě setká každý člen dnešní mladé generace. Dobrá k zamyšlení (co všechno by se o mně lidé dozvěděli z deníků a internetu po mé smrti?), ale neuchvátila mě až tolik, abych se k ní znovu vracela. Styl, jakým je napsaná (formou oněch útržků informací) je jedinečný, ale dle mého se to dalo poslepovat i lépe.

Nerisa Žůrková

Čtu vlastně už od malička, začalo to encyklopediemi a naučnou literaturou o starověkých civilizacích, především Egyptě, pak se přidaly historické romány z knihovny mé matky a později, to už jsem byla na druhém stupni ZŠ, mi učarovalo fantasy. Od té doby čtu všechno možné i nemožné tohoto žánru, snad jen stále přibývající knihy o upírech mě nechávají chladnou. Mezi mé oblíbené autory patří třeba John Flanagan, Christopher Paolini, Cassandra Clare... a spousty dalších. Ještě před pár lety jsem přečetla tak knihu denně, takže si je ani nemůžu všechny pamatovat.