Rozpřáhnout křídla a letět ve vzpomínkách

Skafandr a motýl
Jean-Dominique Bauby

Jak často se necháváte v myšlenkách unášet na místa známá i neznámá? Co vám brání „rozpřáhnout křídla“ a opustit místo, kde se zrovna nacházíte a přemístit se třeba jen do jiné místnosti? Jean-Dominique Bauby, který žil do nedávné doby plnohodnotným životem, plným úspěchů a luxusu, je nyní uvězněn… nikoliv však ve vězení, ale ve skafandru. Skafandrem se stává vlastní tělo, které neovládá. Jean-Dominique je po mozkové mrtvici celkově ochrnutý a paralizovaný tzv. syndromem uzamčení. Jediný kontakt se světem mu zprostředkuje jeho oční víčko, to ještě dokáže  sám ovládat. Dny utíkají a Jean-Dominique leží na lůžku a vzpomíná na minulá léta, vydává se v myšlenkách do zemí, které navštívil i do těch, kam se nikdy nepodíval, a patrně se už ani nepodívá. S lehkostí motýla se vznáší světem, opouští své tělo, které jej tolik omezuje a je naprosto svobodný.

Jean-Dominique Bauby, jenž je autorem knihy Skafandr a motýl, doslova vymrkal každé písmenko knihy ve vašich rukách. Jednotlivá písmena, slova, věty a celé dílo je velmi silným zážitkem, který stojí za přečtení – každý by si měl uvědomit krásy života a cenu věcí, v našich očích do této doby samozřejmých.  Tato kniha může sloužit jako prostředek k zastavení se a uvědomění si radosti ze života.

Přemek Doležal

Rád si přečtu jakékoliv slovo, větu, sloupek, povídku, knihu… zkrátka vše, u čehož dávají písmenka smysl a jsou poutavým příběhem. Ke knihám všeho druhu – od ilustrovaných až po ty psané - mám kladný vztah a čtením se rád odreaguji. Nejoblíbenějšími knihami jsou Malý princ, Stařec a moře a Myšlením k bohatství.