Hříšník vs. Svůdník

Vášnivý hříšník – Christina Laurenová
vs.
Vášnivý svůdník – Christina Laurenová

Copak asi mají tyto knihy společného? Kromě autorky, kterou je Christina Laurenová, mají společný i přívlastek „vášnivý“. A jak se později při čtení knih ukázalo, mají společnou i dějovou linku. Jako první se mi dostala do rukou kniha Vášnivý svůdník. A to bylo fajn, protože díky tomu jsem pochopila návaznosti v druhé knize Vášnivý hříšník. Vše vlastně začíná pařbou tří kamarádek po skončení střední školy. A kde jinde vše oslavit než ve Vegas! Tam potkají partičku tří kamarádů a jak už to tak bývá, je z toho pořádný mejdan, který ovšem skončí trošku netradičně – společnou svatbou, kde si své ano řeknou ve stavu ne příliš vzdálenému od deliria tremens.  Následujícího dne dva páry svůj sňatek anulují, ten poslední však ne. A tím se rozplétá nit příběhu z knížky Vášnivý svůdník. Hlavní hrdinové Mia a Ansel společně odjíždí do Francie, kde se pokouší o společný život coby manželé. Jenže naráží na naprosto banální neznalosti jeden druhého. Vždyť se vzali po jediné noci, kterou společně strávili. Takže začínají od začátku – co má kdo rád k jídlu, co rád nosí, co druhému udělá radost, ale také jaké „kostlivce“ má každý z nich ve skříni. Autorky trefně přeskakují v příběhu tak, že chvíli vypráví příběh Mia a chvíli Ansel. Díky tomu se čtenář dívá na každou situaci jako by dvakrát – jednou z pohledu muže, jednou z pohledu ženy. A co si budeme povídat – je jasné, že tyhle dva světy jsou totálně jiné. Stejná situace, ovšem každý ji vnímá jinak. Tenhle styl psaní je totožný i ve druhé knize Vášnivý Hříšník. Zde pokračuje příběh jiného páru, který se taktéž nechal sezdat ve Vegas, ale své manželství anuloval v oněch magických 24 hodinách, ve kterých to zákon umožňuje. Lola a Oliver i po tomto zůstávají kamarády. Setkávají se, je jim společně dobře, oba mají podobné zájmy. Všichni ostatní si lámou hlavu s tím, proč ti dva vlastně jsou jen kamarádi. Lola má komplikovanou povahu (což má asi většina žen), zatímco Oliver má v hlavě jasno – chce Lolu (muži bývají tak krásně nekomplikovaní, prostě vědí, co chtějí). Zároveň však Oliver ví, že Lola je plachá, v dětství to měla těžké, tak na ni nenaléhá, netlačí jí k ničemu, co by ona sama nechtěla. Jenže Lola neví, co vlastně chce a v tom je celá podstata onoho příběhu, který se složitě zaplétá a pak zase rozplétá, aby se mohl znova zaplést.

Obě knihy jsou nenáročné na děj, postavy či prolínání času (současnost, minulost, budoucnost). V knize jsou zachyceny myšlenky, nálady, postoje (a to vždy z pohledu muže a ženy), doplněné milostnými scénami, které autorky do obou knih vetkaly. Proč píši autorky? Protože pseudonym Christina Laurenová v sobě ukrývá hned dvě osoby – a co víc, jsou to nejlepší kamarádky Christina Hobbsova a Lauren Billingsová.

Knihu doporučuji všem ženám, které rády čtou příběhy mladých lidí, kteří prožívají své velké lásky a jsou u toho mnohdy tak trochu „neohrabaní“, stejně jako všichni mladí lidé, kteří zažívají něco zvláštního, co ochromuje jejich mysl i těla.

Renata Skýpalová

Na Střední škole KNIH působím jako ředitelka. Současně jsem stále pedagog, a tak ráda pomáhám studentům s jejich aktivitami, které žáky i školu dále rozvíjejí. V posledních letech čtu převážně odbornou literaturu (oblast ekonomiky, marketingu, managementu), a proto nabídka četby knih „jiného typu“ je pro mne příjemnou výzvou.