Sněhuláci již nikdy nebudou, co bývali

Sněhuláci již nikdy nebudou, co bývali

Sněhulák
Jo Nesbø

Sněhulák je v pořadí již sedmou knihou volné série krimi-románů od severského autor Jo Nesba, jejichž hlavním hrdinou je vyšetřovatel Harry Hole.

Začíná listopad. V Oslu napadl první sníh. Birte Beckerová přichází domů z práce a chválí manžela a syna, jakého postavili v zahradě krásného sněhuláka. Jenže oni žádného sněhuláka nepostavili. Celá rodina užasle zírá z okna. Syn si však všimne, že sněhulák je obrácen tváří k domu a jeho černé oči hledí přímo dovnitř. Když se ráno rodina probudí, zjistí, že Birte zmizela. Když vyjdou ven na zahradu, vidí, že sněhulák má kolem krku její šálu. Vrchní komisař Harry Hole dostává tajemný dopis s podpisem „Sněhulák“ a také novou kolegyni Katrine Brattovou, která si v tajuplnosti se Sněhulákem nezadá. Harry později zjistí, že Birte Beckerová není první případ podobného typu. Na povrch vyplouvá řada podobných zmizení a ukazuje se, že mají společné rysy, především to, že všechny ženy byly vdané a všechny se ztratily s prvním sněhem. Začíná tedy rozsáhlé vyšetřování, které bude těžší než kdykoli dřív.

Titul Sněhulák je první knihou od Jo Nesba kterou jsem zatím přečetl, vlastně je to jeden z mála krimi-románů které se mi kdy dostaly do rukou, před čtením jsem si tedy nebyl zcela jistý, do čeho jdu a co mě čeká. Silný efekt mělo také to, že spousta lidí v mém okolí knihy od Nesba četli a všem se velice líbily, takže jsem měl velká očekávání.

Byla má očekávání tedy naplněna? Musím říci, že každopádně, poutavý příběh, zajímavé postavy a detailní analýza vyšetřování mě pohltila a knihu jsem si oblíbil po několika kapitolách. Na knize se mi líbil především smysl pro detail, který autor má, zaměřuje se především na netypické věci, ze sněhuláků které všichni máme rádi a jsou příjemnou součástí zimních dnů, se během čtení knihy, stanou téměř až hororové a velice děsivé „postavy“ a věřím tomu, že každý, kdo knihu četl a bude v zimě procházet kolem nějakého sněhuláka, rozhodně se nebude cítit příjemně, a raději zrychlí tempo. Velice zajímavě byly také popisovány samotné vražedné postupy tajemného vraha a na konci i vrah sám.

I přesto že jsem předchozí díly série nečetl, nedělalo mi žádný problém se rychle seznámit s postavami a dějem, což mě velice potěšilo a zároveň motivovalo k tomu, abych si v budoucnosti přečetl všechny předchozí (a následující) díly.

Knihu hodnotím velice pozitivně, a všem čtenářům ji vřele doporučuji.