Sněhulák? Symbol radovánek v zimě nebo symbol hrůzy a strachu?

Sněhulák
Jo Nesbø

Sněhulák je sedmou knihou, která vypráví o případu detektiva Harryho Holea. Kniha začíná na začátku listopadu, kdy už sníh pokryl zem a všude je bílo. S prvním sněhem přichází i první zmizení ženy. Ženy, u které je u domu postaven sněhulák, ke kterému se nehlásí ani nejmladší člen rodiny, syn zmizelé ženy. Sněhulák, kterého nikdo nepostavil a přece tam je. Netrvá to dlouho a během dalších dnů zmizí další žena. Opět beze stopy, s postaveným sněhulákem u domu. V té chvíli nastupuje Harry Hole s jeho instinkty dobrého detektiva, i když stále netuší, co mají ženy společného. Harry si je prakticky jistý, že se jedná o sériového vraha, který vraždil už dříve a bude vraždit i dál. Ale proč zrovna tyto dvě ženy? Proč s prvním sněhem? Proč se na místě zmizení pokaždé objevuje děsivý sněhulák, kterého nikdo nepostavil, a který tam přes to je? Na to bude muset detektiv Harry přijít.

Sněhulák není má prvotina od Joa Nesbøho, mám přečtených již několik knih ze série detektiva Harryho Holea. Jednu věc musím autorovi nechat. Vždy dokáže vtáhnout do děje, vždy vás donutí přemýšlet nad tím, kdo by mohl být vrahem a pokaždé mi u jeho knih běhá mráz po zádech. Pravdou ale je, že Sněhulák má něco, co ostatní díla, která jsem četla, nemají.

U čtení knihy jsem cítila mnohem větší pocit napětí, strachu a zvědavosti než u všech ostatních. Celou tu dobu vám sedí a vrtá v hlavě symbol sněhuláka, kterého jste stavěli celé dětství, milovali zimu a sníh a najednou v něm vidíte temno, strach, nebezpečí a nahání vám hrůzu. Nesbø opět dokázal něco mírumilovného, nevinného proměnit v něco, co nechcete nalézt, když přicházíte večer z práce domů, protože tušíte, že to nevěstí nic dobrého.

Nesbø je pro mě prvním autorem, který mě překvapuje na každém kroku. U většiny knih dopředu tuším, jak děj skončí nebo kdo je vrahem, ale Sněhulák mi opět potvrdil, že Nesbø je geniální a dokáže zvrátit to, o čem vás celou dobu přesvědčuje, a když se podíváte zpětně k tomu, co jste přečetli, zjistíte, že to do sebe vlastně zapadá, i když vám to autor přímo neřekne.  Za sebe mohu říci, že jedna z nejlepších knih, jakou jsem za poslední dobu četla. Mohu vřele doporučit všem, co milují zápletky, komplikované knihy a také všem, co rádi nad knihami přemýšlí a dedukují, jak kniha jako celek dopadne.