Nekonečná noc

Nekonečná noc

Snad nikdo, kdo se alespoň trochu orientuje v detektivních příbězích a obecně v knižním průmyslu, nemůže říct, že by neznal Agathu Christie, královnu tohoto žánru. Znát ji můžete díky Hercule Poirotovi a slečně Marplové. Nekonečná noc vyšla poprvé v roce 1967, kdy bylo Aghatě Christie již 77 let.

Michael Rogers je nenapravitelný sukničkář a své profese střídá jako ponožky, přesto si však nemůže pomoci a představuje si, že jednou potká bohatou a krásnou ženu, se kterou se usadí. Přesně takovou mu osud jednoho dne nadělí – Ellie Goodman. Poté co se vezmou, vypadá všechno tak nadějně a optimisticky. Velmi brzy se ale v jejich malém ráji objeví první dešťové mraky. A samozřejmě, jelikož knihu napsala Agatha Christie, všem musí být jasné, že zde dojde i na nějakou tu vraždu.

Jestli jste zvyklí na pověstnou kvalitu této spisovatelky, u této knihy byste si měli dát pozor – na rozdíl od jiných knih Agathy Christie se nejedná ani tak o detektivku, jako spíš o mrazivý psychologický thriller. Spisovatelka se nám tak ukazuje v poněkud jiném světle, a to zejména díky již zmíněné rozsáhlé psychologické složce.

Hlavní postavy jsou popsány hezky do hloubky, čtenář s postupem času objevuje jejich temná zákoutí a zjišťuje, že nikdo není takový, jaký se zdá na začátku být. Zejména o jedné z nich to platí obzvlášť.

Příběh je napsán ich-formou z pohledu Michaela a obecně vzato se čte poměrně rychle. Bohužel, ze začátku má trochu pomalý rozjezd, první třetinu se tak nic moc velkého neděje a čtenář se spíše seznamuje s hlavními postavami a jejich charaktery, které zde hrají velkou roli. Pravým opakem jsou pak ty dvě zbývající, kdy čtenář nemůže ani napětím dýchat a v závěru se nevěřícně dívá na text a přemýšlí, jak se to mohlo takto šeredně zvrátit. Celkově bych pak Nekonečnou noc označila jako jedno z těch děl, u kterých měla Agatha Christie příležitost si trochu zaexperimentovat a dokázat, že umí psát i něco jiného, než ty „běžné“ detektivky (Uvozovky použity záměrně, protože všichni moc dobře víme, jak ty běžné detektivky v podání Agathy Christie pokaždé dopadnou).

Knihu bych určitě doporučila všem čtenářům Agathy Christie a pak také i těm, co od ní nic nečetli. Je sice pravda, že oproti jiným tradičním detektivkám je trochu jiná, přesto určitě nebudete zklamaní. Před samotnou autorkou pak smekám, napsat takové dílo skoro v 80 letech je z pohledu průměrného čtenáře téměř až nereálné.

Zakoupit na eshopu Bux.cz

Věra Škodová

V reálném světě bloggerka a pisálek, v tom nereálně skutečném zase snílek, zarytá posluchačka hudby a velká milovnice dobrých příběhů (a samozřejmě velká kritička filmů podle knižních předloh). Ať už se jedná o fantasy, obyčejný román nebo něco více psychologického, dokáže být závislá vesměs na čemkoliv. Apropo, to se týká především amerických seriálů, bez kterých pomalu nedá ani floka. Závěrem snad jen to, že jejími pařáty neproklouzne ani písmenko.