Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda

Robert Louis

V poslední době jsem narazila na spoustu zmínek o „nestárnoucím“ románu od autora Roberta Louse Stevensona jménem Podivný případ doktora Jekylla a pana Hyda a rozhodla jsem se toto slavné dílo přečíst.

Příběh rozdělený do deseti kapitol nám postupně vykresluje osud doktora Henryho Jekylla, velice spořádaného a čestného muže, který by neublížil ani mouše, ovšem ne vždy je na první pohled vše tak, jak se zdá.

Jekyllův přítel a advokát Pan Utterson obdrží závěť, ve které Jekyll uvádí, že pokud zmizí a do tří měsíců se nenajde, připadá všechen jeho majetek tajemnému Panu Hydovi. Na základě doktorovy závěti a zvěstí o Hydovi se advokát začne o svého přítele obávat a pátrat po Hydovi. Při svém pátrání zjistí několik nejasných informací, ale pan Jekyll ho ujistí, že je vše v pořádku. Avšak Londýnem otřese hrůzná zpráva – známý sir Danverse je zabit a vrahem byl usvědčený Hyde, který se najednou vypaří jako pára nad hrncem. Doktor Jekyll se začne chovat velmi podivně, přestane komunikovat se svými přáteli a vycházet ven. Kdo ví, jakého kostlivce nebo snad přítele schovává doktor ve skříni…

Napínavý román vydaný roku 1886, je doslova nesmrtelný a není divu, že je řazený mezi bestsellery. Kvůli svému krátkému rozsahu (90 stran) je děj naprosto strhující, a čtenář do konce pořádně neví, co má očekávat. Působivý je na příběhu kontrast dobra a zla a to, že vás donutí přemýšlet nad skutečnou myšlenkou příběhu. Protože každý jsme svým způsobem současně doktor Jekyll i pan Hyde a je jen na nás, jak se s tím vypořádáme. Pokud čtenáři nevadí občasné užití zastaralých výrazů a má oblibu v detektivních příbězích tak ho určitě bude kniha bavit. Dílo svojí koncepcí ovlivnilo Oscara Wilda při vzniku románu Obraz Doriana Graye a také se stalo námětem pro další filmová i muzikálová zpracování.

Barbora Bečvářová

Studentka Gymnázia Globe, nejsem zrovna člověk, který by ležel celý den v knihách, sice ráda čtu, ale jen knihy, které mají zajímavý námět.