Cesta kolem světa za 80 dní

Cesta kolem světa za 80 dní
Jules Verne

Budu recenzovat dílo, které napsal francouzský autor Jules Verne (1825 – 1905) v roce 1873. Podle knihy byl v roce 2004 natočen stejnojmenný film, kde se objevil známý herec Jackie Chan.

Příběh je psaný velmi svižně a je plný překvapení. Řekl bych, že patří do všech žánrů, protože obsahuje skoro všechno, např. dobrodružství, komedii, romantiku atd., ale je hlavně románem. Kniha obsahuje nádherné ilustrace, které pěkně dokreslují děj.

Phileas Fogg je velmi přesný, až puntičkářský gentleman. Každý den dělá všechno stejně. Ujde stejný počet kroků, přečte si stejný titul novin a vše má vyměřené na minutu přesně. Jednoho dne (2. října 1872) se ale vsadí se svými kolegy z Reformního klubu, že podnikne cestu kolem světa za pouhých 80 dní. A ještě ten večer tak učiní. Právě najatý sluha Proklouz je celý překvapený, ale následuje svého pána. Cestou na ně čekají mnohá nebezpečí v podobě rozbouřeného moře, nepřátelských lidí a dokonce strážníka Fixe.

Hlavní postavy jsou Phileas Fogg, Proklouz, Fix a Auda. Phileas je hlavní hrdina a postava v románu. Byl vyzván kolegy, aby objel svět za osmdesát dní a tuto výzvu přijímá. V knize je klidný, přesný a chová se jako gentleman. Proklouz je zábavný Francouz, který je oddaný svému pánovi, a přesto se dostane do situací, které kazí jeho pánu plány na cestu kolem světa. Fix je jedním z mnoha dalších detektivů, kteří se snaží najít viníka bankovní loupeže v Anglii, aby mohli získat podíl z ukradených peněz jako ocenění. Auda je indická princezna, která byla krásná, chytrá, slušná a zachráněna panem Foggem a nebyla schopa najít svého příbuzného v Hong Kongu.

Tento čas potřebný k uskutečnění cesty je umožněn dopravním rozvojem a počátkem průmyslové revoluce, kterým se vyznačovala druhá polovina 19. století.

Knihu Cesta kolem světa doporučuji všem, kteří mají rádi dobrodružství a bohatý děj. Hodí se pro jakoukoliv věkovou kategorii.

Nicholas Komvos

Narodil jsem se v Austrálii a přistěhoval jsem se do Česka, když mi bylo jedenáct. Můj nejoblíbenější předmět ve škole je dějepis a chtěl bych po gymnáziu studovat v zahraničí (v Austrálii nebo v Anglii). Mezi mé koníčky patří posilování, fotbal, MMA, seriály, filmy, hry a mám rád zvířata. K literatuře nemám až tak dobrý vztah – preferuji knížky v angličtině nebo v češtině s jednoduchým jazykem. Podle mého názoru je lepší divadlo, protože je to kratší a má to napínavější děj.